Elmosta a honvédségi fejlesztési terveket az ár<br/>

Vágólapra másolva!
A Népszava értesülése szerint a napokban előzetes egyeztetés volt a honvédelmi tárca és a német-amerikai érdekeltségű DASA, valamint a gyártó orosz cég illetékesei között a magyar légierő harci gépeinek NATO-normák szerinti korszerűsítéséről. A tárgyalásra nem hívták meg a három együtt pályázó, de német vezetésű orosz-magyar konzorcium hazai tagját. Ebből egyes megfigyelők arra következtetnek, hogy az üzletből ki fogják hagyni a Dunai Repülőgépgyárat.
Vágólapra másolva!

Elvi megállapodásnak tekinthető az a napokban lezajlott előkészületi megbeszélés, amelyet a honvédelmi tárca illetékesei folytattak a MIG-29-es harci repülők orosz gyártóival és a német DASA képviselőivel. (A magyar légierő jó ideje vajúdó problémájának, a 27 harci repülő nagyjavításának és NATO- normák szerinti korszerűsítésének programjába ugyanis ezúttal az árvízi helyzet szólt bele. Kétségessé vált, hogy a program 1,5 milliárdos kezdő szakasza beindul. Az árvízvédelemre elvont mintegy 4 milliárdos költségvetési terhet ugyanis a tárca csak a fejlesztésre tervezett összegből tudja előteremteni.)

A tárca beszerzési hivatalától nem sikerült megtudni a félig-meddig titkos egyeztetés részleteit. Bese Ferenc vezérigazgató folyamatosan tárgyalt. Kiszivárgott hírek szerint a közbeszerzési eljárás alól kivont MIG-korszerűsítési programot a DASA fővállalkozóként kapná meg, ha az ország rendkívüli helyzetére való tekintettel úgy kezdené el az első harci gépen a munkákat, hogy adna némi türelmi időt az árvízzel "el úszott" 1,5 milliárd előteremtésére.

A parlament honvédelmi bizottságának elnöke nem tud arról, hogy a meghívásos pályáztatásban döntés született volna. Lányi Zsolt az üggyel kapcsolatban azt a véleményét hangsúlyozta: bármilyen ajánlati verziót is választ a minisztérium, a Dunai Repülőgépgyárat nem hagyhatja ki belőle. Szerinte ugyanis az ottani csapat szellemi és szakmai erejét bűn lenne kihagyni a MIG-ek több évre prognosztizált korszerűsítési munkáiból. Az említett cég vezérigazgatója, Kovács Géza kérdésünkre közölte, nem tud az egyeztető megbeszélésről, amiből, ha volt, szervezetét kihagyták.

Egyes megfigyelők abból a tényből, hogy a repülőgépgyár "kimaradt" az előkészületi tárgyalásból, arra következtetnek, hogy bizonyos "honvédség közeli, szakmai lobbicsoportok" megerősödtek és meg akarják szerezni a korszerűsítési munkák úgymond "magyar részét". A német DASA képviselői ugyanis már tavaly azt hangoztatták: sem az orosz gyártók, sem a magya-rok nélkül nem lehet a MIG-programot megcsinálni. A volt NDK-s MIG-ek modernizációja idején alakult német-orosz páros a Dunai Repülőgépgyárral hozott létre konzorciumot, és nyújtott be közös pályázatot a tárcához. Ennek ellenére sem biztos, hogy az említett cég jelenti majd a hazai részvételt. A DASA-nak természetesen mindegy, ki lesz az első, Németországban modernizált harci gép után Magyarországon folytatott munkában a magyar szakmai partnere. Egy tavalyi sajtóbeszélgetésen maguk a DASA-sok mondták: ha szükség van rá, az ördöggel is szövetkeznek.

(Népszava)

Ajánló: