Házasságra készül a Malév<br/>

Vágólapra másolva!
Egyre szorosabb a Malév és az Air France kapcsolata, a franciák az utóbbi időben többször is tárgyaltak Magyarországon. Az ÁPV Rt. nyárra ígéri a privatizációs stratégia kidolgozását és a döntést, hogy kivel társulhat a cég. A német Lufthansa is szeretne "házasodni" a Malévval.
Vágólapra másolva!

A szövetségi rendszerek most formálódnak, azok a légitársaságok, amelyek nem lépnek időben, meglehet, kénytelenek lesznek a kevésbé megfelelő partnerséget is felvállalni. A Lufthansa és szövetségi rendszere, a Star Alliance nem zárkózik el a Malévtől, de a tárgyalások jó ideje már egy helyben állnak, a német cégóriás vezérigazgatója szerint jó lenne, ha Magyarországon eldöntenék, hogy milyen jövőt szánnak a Malévnek – mondta Jürgen Weber, a Lufthansa AG igazgatóságának elnöke.

Kovács Ferenc, a Malév vezérigazgatója elmondta, több vállalattal is tárgyalnak, de még nem dőlt el, ki az ideális partner. A Malévnek van javaslata, a végső szót a tulajdonos ÁPV Rt. mondja ki. Addig is a Star Alliance tovább bővíti tagjainak körét, a napokban csatlakozott hozzá az Austrian Airlines, néhány héten belül pedig az angol British Midlands és a mexikói Mexicana.

A Népszava információi szerint a Malév vezetésének konkrét elképzelései vannak arról, hogy milyen magánosítás lenne jó a Malévnek. Az ÁPV Rt. június végére ígéri a privatizációs stratégiát. Kovács Ferenc a Népszava kérdésére megerősítette, hogy a magyar légitársaság olyan stratégiai partnert szeretne, amely tulajdonrészt is vásárolna a Malévben.

A törvény szerint 49 százaléknyi részvényt vehetnek meg a befektetők. Az ideális az lenne, ha ebből a csomagból jutna a tőkeemelésre is, amelyből beruházásokat lehetne megvalósítani. Kovács Ferenc határozottan kitart azon elképzelése mellett, miszerint az 50+1 százaléknyi nemzeti csomag egy részét tőzsdére kellene vinni, ami újabb forrásokat jelenthetne a modernizáláshoz. A jogszabály szerint 25+1 százalékos pakettnak mindenképpen állami kézben kell maradnia, ezért a maradék 25 százaléknyi részvénycsomag azonnal tőzsdére vihető. Ha a külföldi befektető 49 százaléknál kisebb tulajdonrészt venne meg, akkor a fennmaradó részt is értékesíteni lehetne a börzén. A vezérigazgató szerint erre legközelebb két év múlva kerülhet sor, amikor rendeződik a Malév élete.

A Lufthansa egyébként már megvetette lábát Ferihegyen, keskeny törzsű repülőgépek generáljavítására szakosodó céget hozott létre az Aeroplex Kft. műszaki bázisán. A Lufthansa Technik Budapest Kft. 85 százalékban a Lufthansa Technik, 15 százalékban pedig a Malév tulajdonát képzi. A Lufthansa Technik vállalta, hogy garantálja az új cég biztos működését: szerződéses megrendeléseket hoz anyavállalata Boeing 737-es flottája révén. A német Lufthansa 76 Boeing 737-es repülőgépet működtet, mely flottának folyamatos repülőgép-karbantartási munkálatokra lesz szüksége a távolabbi jövőben is. Ezen felül a Lufthansa Technik világszerte több mint 100 Boeing 737-es repülőgépet üzemeltető 16 megrendelőjével áll szerződéses viszonyban. Ez a kapocs azonban még egyáltalán nem garancia arra, hogy a két légitársaság szorosabban is szövetkezne.

A Malév gazdái évek óta próbálják megtalálni a megfelelő tulajdonostársat. Az 1992 decemberében köttetett olasz-magyar frigynek válás lett a vége. Az Alitalia 30, a szintén olasz Siemest befektetési cég ötszázaléknyi részvényt vett meg összesen 76 millió dollárért. Mindezek fejében az Alitalia lényegi, stratégiai fontosságú kérdésekbe is beleszólhatott, ami nem tett jót az együttélésnek. Öt év után vált külön az olasz cég és a Malév útja.

Az újra állami tulajdonba kerülő Malév részvényeit az OTP Bank Rt. és a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt. alkotta Air Invest Kft. vette meg 68 millió dollárért, azaz 480 százalékos árfolyamon. A pénzintézetek rövid időn belül kiszálltak, de nem volt vesztenivalójuk, mert már eleve úgy kötöttek szerződést az ÁPV Rt.-vel, hogy veszteség nélkül mondhassanak búcsút a Malévnak. Tavaly 96 százalékban ismét a magyar államé lett a Malév.

Évek óta folyik a partnerkeresés, a hírek hol erről, hol arról az érdeklődőről szólnak, mindig mást tekintve befutónak. Elsőként az angol British Airways és a köré csoportosuló szövetség, a "one world neve" került szóba. Az angolok még műszaki auditot készítettek, de mégsem házasodtak. A Malév tulajdonosai semmiképp nem akartak belemenni olyan kapcsolatba, ahol az együttlét a magyar légitársaság leépítéséről, nem pedig a fejlesztéséről szól. Most megint puhatolóznak az angolok, de úgy tűnik, hogy komolyabb érdeklődők is vannak. Itt van mindjárt az Air France (Delta csoport), amelynek vezetői már a közlekedési miniszterrel is tárgyaltak, és ott arról biztosították, hogy akár arra is hajlandóak lennének, hogy a Malév 10-15 százalékos részvénycsomagját megvegyék. A Népszava információi szerint egyre valószínűbb, hogy utóbbi légitársasággal fordulnak igazán komolyra a tárgyalások.

(Népszava)

Ajánló: