Közlekedési pontrendszer: új törvényjavaslat készül<br/>

Vágólapra másolva!
A Magyar Autóklub kormánypárti és ellenzéki politikusok együttes támogatásával alternatív törvényjavaslatot készül benyújtani a közlekedési előéleti pontrendszer bevezetéséhez. A szervezet szerint ugyanis a jelenlegi tervezet elfogadhatatlanul hosszú időre hoszszabbíthatja meg a szabálysértések elévülési idejét. Az eljáráshoz kapcsolódó kapott pontok ugyanis csak akkor nullázódnak, ha a járművezető két éven át folyamatosan jogkövető magatartást folytat.
Vágólapra másolva!

Újabb szakmai egyeztetés előtt a közlekedési előéleti pontrendszerről szóló kormányrendelet tervezete - értesült a Népszava. A kormány már elfogadta a pontrendszer bevezetéséről szóló törvénytervezetet. Azt azonban, hogy melyik jogsértés hány ponttal büntetendő, külön kormányrendeletben kívánja szabályozni a jogalkotó. A szakembereknek a törvény hatálybalépéséig, azaz 2001. január 1-jéig van idejük arra, hogy megalkossák ezt a szabályozót.

Vastagh Pál volt igazságügy-miniszter televíziónyilatkozatában elmondta: "Nincs olyan háttérelemzés az előterjesztés mellett, ami bizonyítaná, hogy ennek a pontrendszernek egyértelmű a preventív jellege és visszatartó ereje."

A Magyar Autóklub hivatalos véleménye szerint sem volt kellően megalapozott a pontrendszer bevezetése. Éppen ezért a szervezet több, egyelőre meg nem nevezett kormánypárti és ellenzéki politikus támogatásával alternatív törvényjavaslat benyújtására készül. Dr. Kovács Kázmér, a MAK jogásza a Népszava kérdésére elmondta, hogy a jelenlegi tervezet szinte lehetetlenné teszi a szabálysértések elévülését.

A szabálysértések joghátrányai ez idáig két év után elévültek. Most azonban - például - a gyorshajtásért kapott "bűntetőpontokat" csak akkor vonják le, ha a járművezető két évig nem követ el újabb szabálysértést. Ha mégis, korábbi szabálysértéséért kapott pontjai összeadódnak. "Így akár az is előfordulhat, hogy a legelső és a legkisebb súlyú szabálysértés igazgatási joghátránya alól csak 18 év után mentesül az autóvezető" - jelentette ki dr. Kovács Kázmér.

A januártól bevezetendő pontrendszert a megkérdezett férfiak 55, a nők csaknem 60, az alsó jövedelmi ötödben lévők 53 százaléka, míg a felső jövedelmi ötöd tagjainak majdnem 70 százaléka tartja jó elgondolásnak - derül ki a Tárki felméréséből, amely a Belügyminisztérium honlapján olvasható. Összességében a megkérdezettek 57 százaléka helyesli, 22 százaléka elutasítja, 21 százaléka pedig nem tartja rossz ötletnek a pontrendszert.

Egyes szakértők úgy vélik, a pontrendszer népszerűsége akár tévedésen is alapulhat. Nem kizárható az az elképzelés, hogy az autósok félreértik a pontrendszer lényegét. A szigorításról ugyanis még nem készült igazi bemutatókampány, s így akadhat, aki úgy véli, a pontok felírásán túl más szankcióval nem sújtja őt a hatóság az enyhébb fokú szabálysértés elkövetése után. Holott - természetesen - a helyszíni bírság vagy a szabálysértési feljelentés ugyanúgy következménye marad a szabályszegéseknek - jelentette ki Pálfalvi József, a Közlekedéstudományi Intézet vezetője.

(Népszava)

Korábban:

(2000. május 9.)