Több száz pedagógus veszítheti el állását<br/>

Vágólapra másolva!
A közoktatási intézmények átszervezése a fővárosban várhatóan 14 iskolát, vidéken körülbelül 20 oktatási intézményt érint. Az intézkedések következtében több száz pedagógus, illetve iskolai dolgozó veszítheti el állását. A szakszervezeti vezetők szerint a legtöbb helyen kizárólag gazdasági és politikai döntések határozzák meg az iskolák sorsát.
Vágólapra másolva!

A közoktatási intézmények átszervezése a fővárosban 14 iskolát, vidéken 15-20 oktatási intézményt érint. Ezzel együtt több száz pedagógus, illetve iskolai dolgozó kereshet magának új munkahelyet. Az önkormányzatok ősztől a gyermeklétszám folyamatos csökkenésére, gazdasági okokra hivatkozva szüntetnék meg, illetve vonnák össze a fennhatóságuk alá tartozó iskolákat.

Az óvodások létszáma 1980-tól, az általános iskolásoké 1986-tól, a szakmunkásképzésben részt vevőké 1991-től folyamatosan csökken. Mivel a közoktatási feladatellátás központi támogatása normatív, így az egyre csökkenő tanulólétszám miatt egyre kevesebb támogatás jut a fenntartóknak. Az önkormányzatoknak ezért nem éri meg a kis létszámú iskolák további üzemeltetése, hiszen az épületek fenntartásának költsége a szakmai fejlesztéstől vonja el a forrást.

- Néhány éven belül a kerületi oktatási hálózatok az állami támogatások csökkenése miatt össze fognak omlani - jelentette ki Tarlós István óbudai polgármester. Tíz évvel ezelőtt száz- százalékos állami támogatást kapott az önkormányzat, ma kevesebb mint ötven százalékot kapunk.

A pénzhiány miatt a III. kerületben az iskolák többsége önálló gazdálkodásra tért át, így ugyan valamivel kevesebb pénzt kapnak, azonban jóval szabadabban gazdálkodhatnak az éves kerettel. Az iskoláknak minden hónap elején gazdálkodási ütemtervet kell benyújtaniuk, amiről, a pénzügyi helyzet függvényében, a polgármester dönt. A kerületben összesen négy iskolát érinthet az intézményi racionalizáció.

Az V. kerületben az Eötvös Gimnázium esti tagozatát helyhiány miatt áthelyezik a XI. kerületbe, a Deák-diák általános iskola pedig a tervek szerint a VIII. kerület fennhatósága alá kerülne, azonban a befogadó kerület az intézmény áthelyezéséről egyelőre még nem döntött.

A XIII. kerületben a Babér utcai tagóvodát, gyermeklétszám- csökkenés miatt, összevonják a Gyöngyösi utcai óvodával.

Vidéken is jelentős átszervezésekre készülnek az önkormányzatok. Sopronban összesen öt iskolát és több óvodát érint az intézményi racionalizáció. Az István Bíró utcai óvoda, valamint az Erkel Ferenc Általános Iskola kapuit már biztosan bezárják, a többi intézményre pedig összevonás vár. A szülőket és az iskolákat érzékenyen érintette a változások híre, májusban a városháza előtt tüntetett több száz szülő és pedagógus az önkormányzati döntések ellen. A bezárások következtében összesen 15-20 tanár és iskolai dolgozó munkahelye szűnt meg.

Békés megyében nagy port kavart a Mohácsy Mátyás Kertészei és Élelmiszer-ipari Középiskola és a Munkácsi Mihály Középiskola, valamint a Békési Ipari Szakközépiskola és a Farkas Gyula Mezőgazdasági Szakképző összevonásának híre. Az intézményi átalakítás szerény becslések szerint is legalább kétezer állampolgárt érintene. A Pedagógusok Szakszervezete szerint az önkormányzat integrálási terve szakmailag megalapozatlan, mert az érintetteket nem vonták be saját ügyeik megoldásába, és elmaradt a tervezett intézkedések társadalmi hatásának vizsgálata is. A szakszervezet az előkészítés folyamatában történt hiányosságok miatt a Békés Megyei Közigazgatási Hivatalhoz fordult.

Békés megyében tavaly 6-7 ezer fiatal érettségizett, idén csupán 3500 fiatal vágott neki középfokú okmány megszerzésének. - Gazdasági okok miatt (az utóbbi öt évben 240 milliós hiány keletkezett az önkormányzatnál) a párhuzamos szakképzés megszüntetése érdekében, valamint a tanulólétszám csökkenése következtében van szükség a racionalizációra - mondta Jeszenszky Géza, a megyei közgyűlés alelnöke.

Tolna megyében több éve folyik az oktatási intézetek hálózatának átalakítása, mely során több tucat általános iskolát és középiskolát zártak be, illetve vontak össze. A jövő tanévtől két mezőgazdasági és két egészségügyi szakközépiskolát integrálnak. A lengyeli szakközépiskola és a Csapó Dániel középiskola integrálásáról tavaly döntöttek, miután a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium (FVM) elutasította az intézmények átvételét. Az egyesítés következtében 95 iskolai dolgozó, köztük több pedagógus vesztette el állását. Az összevonást követően a FVM a már integrált oktatási központ vezetését mégis átvette az önkormányzattól. A megyei pedagógus-szakszervezet vezetője és az érintettek szerint egyértelműen politikai döntés született az ügyben.

- Az önkormányzat racionalizációs döntései a felhalmozott költségvetési hiányok eltüntetésére szolgának - mondta Fülepiné Szűcs Mária, a Pedagógus Szakszervezet tolna megyei elnöke. Az intézkedések gyakran a szakmai színvonal csökkenéséhez vezetnek, hiszen azok a gyerekek érdekei helyett kizárólag gazdasági szempontok alapján történnek. A szakszervezeti vezető hozzátette: az intézményi racionalizációk során felszabadult összegeket az önkormányzatok nem fordítják vissza az ágazatba, így a minisztériumi törekvés ellenére az iskolai képzések nem fejlődnek, hanem épp ellenkezőleg, visszafejlődnek.

(Népszava)

Ajánló: