Demszky nyilvános vitára hívta a közlekedési minisztert<br/>

Vágólapra másolva!
Kiújult a metrócsata a kormány és a főváros között. A közlekedési miniszter bejelentette, hogy a kormány támogatná a 2-es metróvonal meghosszabbítását a Déli pályaudvartól az Etele térig, mert ez olcsóbb lenne, mint a főváros által tervezett 4-es metró. A főpolgármester elutasította a miniszter javaslatát, és ragaszkodik az eredeti Etele tér-Keleti pályaudvar nyomvonalhoz.
Vágólapra másolva!

A kormány támogatná a 2-es metró meghosszabbítását - jelentette be tegnap Nógrádi László közlekedési miniszter. A bejelentést követően Demszky Gábor polgármester elutasította a tárca alternatív metróépítési javaslatát, és síkraszállt a főváros eredeti, 4-es metró koncepciója mellett. Demszky szerint Nógrádi politikai nyomásra tette meg javaslatát. A fővárosi önkormányzat mai ülésén dönt a metróberuházás megkezdéséről.

A kormány a költségeknek akár 50 százalékát is átvállalná, ha a főváros a 4-es metró építése helyett a 2-es vonalát hosszabbítaná meg a Déli pályaudvartól a Kelenföldi pályaudvarig, valamint Budaörsig a vasút jelenlegi nyomvonalán - mondta tegnap Nógrádi, miután találkozott a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ frakció képviselőivel. Érvei szerint a meghosszabbítás kivitelezhetőbb, mert a feltételek adottak: a MÁV területén, a felszínen olcsóbban, mintegy 30 milliárd forintból megoldható a beruházás, a 4-es metró 237 milliárdos költségével szemben. Közvetlenül bekapcsolná a metróhálózatba a nagy lakótelepeket és az agglomerációs településeket. Feleslegessé válnának a nagy forgalmú buszvonalak, amelyek a Déli pályaudvarhoz vitték ezeknek a területeknek a lakóit, és az 1-es villamos Etele térig történő meghosszabbításával megoldaná a lágymányosiak közlekedését.

A bejelentést követően Demszky Gábor visszautasította az alternatív javaslatot, s egyben nyilvános szakmai vitára hívta ki a közlekedési minisztert. Érvei szerint a meghosszabbítás nem oldaná meg a 7-es buszcsalád problémáját, és a Déli, valamint a Lágymányosi híd felé terelné a fő közlekedési csatornából az embereket. Így a 2-es metró óránként mindössze 5-6 ezer utassal többet szállítana, szemben a 4-es metró 16 ezres többletével. Ez azt jelentené, hogy 10 ezer budapesti közlekedési igénye kielégítetlen maradna. A városháza szakértőinek számítása szerint csak a Déli megszüntetése és kiváltása 40 milliárd forintba kerülne, a teljes beruházás pedig mindössze 25 százalékkal lenne olcsóbb a 4-es metró építésénél.

Demszky szerint a kormánynak a mai bejelentéssel megdőlt az az eddig a metróperekben hangoztatott érve, hogy a beruházásra nincs pénz. Így ha a fővárosi önkormányzat mai ülésén úgy dönt, hogy belekezd a 4-es metró építésébe, és folytatja a metrópert, akkor a városháza a bíróság előtt a maga javára fogja felhasználni ezt a kijelentést.

Tirts Tamás, a fővárosi Fidesz-MDF-MKDSZ frakciója nevében a mai napon levélben fordult a fővárosi MSZP frakciójához, hogy a metrónyomvonalak kérdésében, illetve a tervezett beruházás fontosságára való tekintettel a két párt folytasson politikai és szakmai egyeztetést, annak érdekében, hogy felelősségteljes döntés szülessen a Fővárosi Közgyűlésben. A Demszky Gábor által beterjesztett javaslatot Tirts egy olyan "fantommetrónak" tartja, amely ebben a formájában sehova sem vezet és teljes egészében hiányzik a finanszírozási háttér, időbeli ütemezésről és a pénzügyi garanciák kérdéséről egyetlen szó sem esik.

(Népszava)