A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium szerint nincs pénz a 4-es metróra

A 4-es metró megépítése helyett a 2-es metró vonalának meghosszabbítását támogatja a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium. Manninger Jenő, a minisztérium politikai államtitkára szerint a a főváros politikai döntést hozott, amikor a képviselők hozzájárultak ahhoz, hogy megkezdődjön a 4-es metró négy mélyállomásának építése. A döntést Orbán Viktor miniszterelnök az m1 esti híradójában is megerősítette.

Politikai döntést hozott a fővárosi önkormányzat közgyűlése csütörtökön, amikor a képviselők hozzájárultak ahhoz, hogy megkezdődjön a 4-es metró négy mélyállomásának építése és a felettük lévő utak, terek felújítása - mondta Manninger Jenő, a Közlekedési és Vízügyi Minisztérium politikai államtitkára pénteken. A politikai államtitkár szerint ezzel a döntéssel a főváros alapot teremtett a kormány elleni folyamatos fellépésre, vitákra az elkövetkező két évben.

Manninger elmondta: a kormány és a kerületek nélkül nem lehet metrót építeni, a főváros hiába vonul fel az építési területeken. Az államtitkár közölte: a 4-es metró építésének megkezdésével csak felvonulási területté lehet változtatni Budapest néhány csomópontjának közlekedését, ami csak nehezíti a közlekedést.

A minisztérium számításai szerint a 4-es metró megépítése 240 milliárd forintba kerülne, és 10 év alatt készülhetne el a 7 kilométeres új vonal. Ugyanakkor a 2-es metró útvonalának meghosszabbítása 20-30 milliárd forint lenne, és gyorsabb megoldás lenne a dél-budai közlekedés javítására. A minisztérium már tárgyalt a MÁV-val a Déli pályaudvar átalakításáról.

A fővárosi önkormányzatnak jelenleg 30 milliárd forint áll rendelkezésére, és azt tervezik, hogy ebből megépítenek 4-5 metróállomást. A munkálatokat jövő nyáron kezdenék el. A fővárosi önkormányzat jelenleg perben áll a magyar állammal, mivel a kormány nem akarja állni a metró rá eső költségeit, 100 milliárd forintot. A bíróság korábban úgy döntött, hogy a Pénzügyminisztérium nem mondhatta volna fel egyoldalúan az önkormányzattal két és fél éve kötött szerződését. A főváros most kártérítésért perli az államot, a legközelebbi tárgyalás szeptember második felében lesz. A közgyűlés csütörtöki döntése értelmében 2002 októberére megújul a Szent Gellért tér, a Bartók Béla út, a Móricz Zsigmond körtér, a Fehérvári út egy része, 2003 szeptemberéig pedig a Baross tér is elkészül. A beruházáshoz kapcsolódó út-, közmű-, villamos- és aluljáró-építések költsége valamivel több mint 11 milliárd forint.

A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium a felszíni közlekedés fejlesztését támogatja, de azzal nem ért egyet, hogy a főváros egyúttal úgynevezett dobozokat is ki akar alakítani, a majdani 4-es metró megállóinak előkészítése miatt.

Orbán Viktor az m1 televízió péntek esti híradójában is megerősítette, hogy a kormány nem támogatja a budapesti 4-es metró építését.

- A döntéstől függetlenül többletforrásokat teremteni nem tudunk, hiszen akkor nem lenne szekszárdi víz, nem lenne autópálya, akkor nem lenne pedagógus-béremelés, nem lenne nyugdíjemelés és így tovább - mondta a miniszterelnök a híradóban.


[origo]