Több mint 1300 autó hivataloknak<br/>

Vágólapra másolva!
Összesen 1313 új gépkocsi beszerzésére írt ki pályázatot a Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága. Az új szabályozás azonban lehetővé teszi, hogy a keretszerződést ennél akár ötven százalékkal több járműre kössék meg. Eddig sem az érintett hivatalok, intézmények nem jelezték többletigényüket, sem a nagy autóimportőr cégek nem adták be pályázatukat.
Vágólapra másolva!

A Miniszterelnökség Közbeszerzési és Gazdasági Igazgatósága (MKGI) pályázati kiírása 1313 új gépkocsi vásárlását irányozza elő több százmillió forint értékben. Nem az igazgatóság adja a pénzt, csupán a beszerzésért felel. A gépkocsik cseréjében érintett minisztériumok, hivatalok a saját költségvetésükből, vagyis az adófizetők pénzéből fedezik majd az autók árát. Korábban az eredeti kiírásban megjelölt számnál sokkal több gépkocsit is rendelhetett minden minisztérium a pályázat eredményhirdetésének időpontjáig, ha kiderült, hogy a tervezettnél több új autóra lesz szükségük. Az új szabályozás már korlátozza ezt a lehetőséget és csak ötven százalékkal növekedhet a rendelésállomány.

Kovács János, az MGKI gépkocsi-beszerzési főosztályának szakértője elmondta, hogy a tárcák és intézményeik előzetes igényeit is figyelembe véve állapították meg, mennyi új autóra írják ki a tendert. Úgy vélte, a minisztériumok és a hivatalok még az ötvenszázalékos többletrendeléssel sem élnek, hiszen az jelentős mértékben növelné kiadásaikat. A pályázatot augusztus 2-án írták ki és október 20-án hirdetnek végeredményt. A pályázat félidejénél még nem érkeztek újabb megrendelések, és a hazai nagy járműimportőrök sem adták be pályázatukat. Kovács megemlítette, ez egyáltalán nem szokatlan, mert a pályázók szinte az utolsó pillanatban szoktak jelentkezni. Ennek egyik oka, hogy ősszel dobják piacra legfrissebb modelljeiket, s azokkal kívánnak részt venni a tenderen.

A költségvetési pénzekből vett autókat kilenc kategóriába sorolják. Az alsó kettőben a cégek ajánlatai között akár 60 százalékos különbség is lehet, mert a hazai gyártmányokat nem terheli annyi járulékos kiadás, mint az import gépkocsikat. Az első kategóriában általában a legolcsóbb kocsikat rendelik meg. A harmadik kategóriában is fontos szempont az ár, de az alapmodell mellett egy jobban fölszerelt és egy kombi változatot is vesznek. A másodiktól a hatodik osztályig tíz százalék szubjektív elemet enged meg a pályázati kiírás. Megvizsgálják a kocsi műszaki és technikai tartalmát és összehasonlítják az ajánlott árral. A legfelső két kategóriában a szubjektív arány elérheti a 30 százalékot. A rangsort egy ponttáblázat alapján állítják föl, keretek között tartva a személyes benyomások mértékét. Helyettes államtitkártól államtitkárig a hetes és nyolcas kategóriáig választhatnak autót maguknak a közhivatalnokok (például VW Passatot vagy Audi A6-ost). A minisztereknek jár egy legfelső kategóriás autó (például egy S osztályú Mercedes) és személyes használatra egy hetes-nyolcas kategóriás. A több évtizedes gyakorlattal szakítva, már nincs kötelező kilométerhatár, melynek elérése után a gépkocsit le kellett cserélni. Ennek az a hátránya, hogy az öregedő jármű fenntartása, javítása egyre drágább. A szükséges cserére viszont nem minden tárcának van elegendő pénze.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(1999. május 11.)