Magyarországon az autók fele technikailag alkalmatlan a közlekedésre<br/>

Vágólapra másolva!
A hazai utakon közlekedő járművek fele súlyos műszaki hiányossággal rója a kilométereket, 15 százalékuk olyan rossz állapotú, hogy ki kellene vonni a forgalomból. Ez derül ki a Közlekedési Főfelügyelet mozgó műszaki vizsgálóállomása által a közelmúltban végzett ellenőrzésekből. Ezért a hatóság új, korszerű mobilállomást állított forgalomba. A rossz állapotú autók kiszűréséhez országszerte további 4, darabonként csaknem 100 millió forint értékű berendezésre lenne szükség.
Vágólapra másolva!

A hazai - közlekedő - autópark nagy része komoly műszaki hiányosságokkal működik a Közlekedési Főfelügyelet által 1997-ben forgalomba állított mobil műszaki vizsgálóállomás felmérései szerint. A Pest megyében végzett ellenőrzések során a megállított autók 52 százalékánál valamilyen hatósági intézkedésre volt szükség. Az elmúlt három év átlaga szerint pedig 58 százalékuknál a helyszínen rendezhető műszaki probléma merült fel, míg 15 százalékukat azonnal ki kellett vonni a forgalomból műszaki alkalmatlanság miatt. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy leggyakrabban fékhibákat állapítottak meg a szakemberek, ami talán a legnagyobb balesetveszélyt rejti magában.

A szakértők szerint ebből arra lehet következtetni, hogy az autósok járművük műszaki rendbetételét kizárólag a kötelezően előírt műszaki vizsga dátumára időzítik. A két vizsgaidőpont között pedig elhanyagolják azt - tájékoztatta a Népszavát Hunyadi István, a Közlekedési Főfelügyelet (KFF) főigazgatója. Éppen ezért tervezik az útszéli műszaki ellenőrzés gyakoribbá tételét. A mára már kissé elavult mozgó műhely felváltásához szükséges új mobilállomást tegnap Nógrádi László közlekedési miniszter avatta fel.

A csaknem 100 millió forintot érő, 10 méter hosszú kamionban minden elvégezhető, amit a szokásos műszaki vizsgálaton végre kell hajtani. Fékerőmérő, a lengéscsillapítók vizsgálatához szükséges rázópad és emissziómérő műszer is tartozik a berendezéshez, amelyet 15 perc alatt a kétfős személyzet bárhol az út mentén üzemkésszé tehet, amelyhez a rendőrök terelik oda az ellenőrzés alá vont autókat. Ez ugyanolyan ellenőrzésnek számít, mint a szokásos közúti ellenőrzés, és adott esetben ugyanúgy megbírságolják azokat az autósokat, akik arra rászolgálnak.

Az új berendezést egyelőre saját forrásból állította forgalomba a közlekedési hatóság. Az országos úthálózat gyakori ellenőrzéséhez azonban további négy mobil műszaki állomásra lenne szükség, amelyek beszerzésére külső segítség nélkül képtelen a KFF. A szaktárca vezetője tud róla, hogy a minisztériumhoz már beérkezett a közlekedési hatóság erre vonatkozó pályázata, de az elbírálásról még nem tudott nyilatkozni.

Ugyanakkor a hatóság fontolgatja, hogy az üzembe helyezett állomáson a kötelezően előírt műszaki ellenőrzést is elvégeznék azoknál, akik a közlekedési felügyelet stabil műszaki állomásai helyett a kamiont keresnék fel.

(Népszava)

Ajánló: