Rekonstruálják a közlekedési miniszter halált okozó balesetének körülményeit

Az áldozat családjának ügyvédje szerint a baleset bizonyítási eljárása után egyértelműen megállapítható lesz a miniszteri autó sofőrjének büntetőjogi felelőssége. Szakértők szerint a balesetben elhunyt, szabályosan haladó Trabant vezetője ugyanis nem észlelhette a miniszteri autót a megkülönböztető jelzések ellenére sem. Az áldozat családja 10 millió forintos kártérítést kér a Közlekedési Minisztériumtól.

A helyszínen, a 7-es főközlekedési úton Balatonboglár és Fonyód között rekonstruálták pénteken a közlekedési tárca vezetőjét szállító gépkocsi két halálos áldozatot követelő karamboljának körülményeit. A miniszter Audija október 28-án az ordacsehi elágazónál ütközött egy Trabanttal.

A délelőtt 9 órakor kezdődött s több mint kétórás bizonyítási kísérlet célja az volt, hogy igazságügyi műszaki szakértő, valamint akusztikus szakértő bevonásával megállapítsák, hallhatta-e, észlelhette-e, s ha igen, milyen távolságból az őt megkülönböztető jelzéssel előző Audi személygépkocsit Csizmadia Attila, a Trabant 21 éves vezetője, aki még a baleset napján meghalt a marcali kórház műtőasztalán.

(Hetekig küzdöttek az orvosok a Trabant utasának életéért, sajnos sikertelenül: a 20 éves csurgói Baráth Gyöngyi is elhalálozott; temetése pénteken délután lesz.)

A Somogy megyei Rendőr-főkapitányság a bizonyítási kísérlet idejére teljes szélességében, mintegy három kilométer hosszan lezárta a 7-es főközlekedési utat. A gépjárműveket terelőútra irányították, hogy a megfelelő vizsgálatokat zavartalanul végezhessék el.

A szakértők a bizonyítási kísérlet után három héten belül terjesztik elő a szakvéleményüket, az egyik igazságügyi szakértő azt azonban már a helyszínen elmondta, hogy az elsődleges vizsgálatok szerint legfeljebb 1,2 másodperc telhetett el az Audi megkülönböztető jelzésének észlelésétől az ütközésig.

A helyszínen tartózkodó Szőgyényi József, az elhunyt családjának jogi képviselője a sajtónak elmondta: bizonyos abban, hogy az adatok értékelését követően megállapítható lesz az Audit vezető sofőr büntetőjogi felelőssége.

A baleset rekonstruálását figyelemmel kísérő ügyvéd úgy vélekedett: a Trabant vezetőjének a négy tiltó jelzés - előzni tilos tábla, záróvonal, kereszteződés, 60 kilométeres sebességkorlátozó tábla - mellett feltételeznie sem kellett azt, hogy valaki akadályozza a balra kanyarodásban.

Szőgyényi József hangsúlyozta, a közlekedés bizalmi elven alapul, vagyis azon, hogy "én betartom a szabályokat, s más is ezt teszi".

A rekonstruált közlekedési helyzet többszöri ismétlése után Szőgyényi József megerősítette korábbi állítását, biztos abban, hogy elkerülhetetlen és kivédhetetlen volt a baleset.

Az áldozatok hozzátartozóinak jogi képviseletét ellátó ügyvéd elmondta továbbá, hogy a Közlekedési Minisztériumhoz benyújtott 10 millió forintos kártérítési összeg megfizetésétől, a minisztériumtól kapott válaszlevél szerint a tárca nem zárkózik el, remény van a peren kívüli megegyezésre.

Szőgyényi József ezt gesztusértékű lépésként értékelte, de - mint hozzátette - ez nem mentesíti a büntetőjogi felelősségre vonás alól a baleset okozóját.

(MTI)

Korábban:

(2000.12.01.)