A legjobb pilóták közül minden harmadik távozik<br/>

Vágólapra másolva!
Létszámhiánnyal küzd majd a Magyar Honvédség légiereje a hadsereg megkezdett átalakítása miatt. Várhatóan mintegy ezren távoznak a haderőnemtől, köztük a legjobban képzett pilóták harmada és a kiszolgálószemélyzet nagy része. A pilóták cáfolják, hogy az izraeli hadseregbe készülnek.
Vágólapra másolva!

A világ legnagyobb repülőbemutatóján, a fairfordi parádén kétszeresen is a legjobb pilótának választott Vári Gyula ugyan meggondolta magát és marad a honvédségnél, viszont a húsz, harckészültséget ellátó pilóta harmada így is távozik a légierőtől.

Nem fogadta el a haderő-átalakítás miatt felajánlott új beosztást egyebek között Vári utódja, az idei angliai győztes Kovács Péter sem. Vele együtt összesen hat, több százmillió forintért kiképzett pilóta kap obsitlevelet. Kovács egy korábbi nyilatkozatban a távozását a körülményekkel és a perspektíva hiányával indokolta, mint mondta, az alacsony fizetés csak egy momentum volt a sok közül.

A pilóták névvel nem nyilatkoznak, mert a munkaviszonyuk a jövő év decemberéig a honvédséghez köti őket. Cáfolták azonban azt a lapértesülést, hogy az izraeli hadseregben kamatoztatnák tudásukat. Egyikük szerint a volt keleti blokkban tanult pilótaként egy kiképzőbázison bizonyosan segíteni tudnák az izraeli pilóták felkészítését, de nem tárgyaltak erről. Állítása szerint a magyar civil repülésben nehezen tudnak elhelyezkedni, a hadseregnél szerzett papírok ugyanis ott nem használhatóak, ráadásul megszerzett képességeikkel nem tartják túlságosan vonzónak egy utasszállító irányítását.

A Magyar Hírlap értesülése szerint ennek ellenére többen külföldi civil cégeknél keresnek munkát, a korábbi fizetésük sokszorosáért. (Egy honvédségi pilóta nettó százezer forintot kap, amelyet kiegészít húszezer forintos étkezési pénz.) A távozók pótlására a megszüntetett pápai repülőtéren MiG-21-eseken repülő pilótákat képezik át. Ugyanakkor a vadászgépek és a harci helikopterek jelenlegi műszaki állapota és a szűkös anyagi kereteket miatt - egyetlen óra költsége, amelyet egy MiG-29-es a levegőben tölt, mintegy hárommillió forint - amúgy is nehezen megoldható valamennyi pilóta repültetése.

A pilóták távozásánál talán még nagyobb gond, hogy szintén búcsút int a légierőnek a kiszolgálószemélyzet nagy része is. A tiszthelyettesek a jelenlegi feltételek mellett ugyanis közel akkora, sőt esetenként nagyobb nyugdíjat kapnak, mint jelenlegi illetményük. Ráadásul csábítja őket a Lufthansa hazai leányvállalata, amely Ferihegyen hoz létre egy, a Boeing-gépek nagyjavítására szakosodó üzemet.

A műszakiaknál ugyan a pilótáknál könnyebben képezhető utánpótlás, csakhogy kevés a jelentkező erre a munkára. Jelenleg is mintegy 450 fős tiszthelyetteshiány van a légierőnél.

Talla István, a légierő vezérkari főnöke a honvédség internetes honlapján a kiáramlásról elmondta: az átszervezés még nem fejeződött be, az állomány egy része - főleg a felszámolásra váró alakulatok katonái - még vár a megfelelő beosztásra. Ezért a pontos számok még nem ismertek. Várhatóan öt-hatszáz tiszt, két-háromszáz tiszthelyettes és száz közalkalmazott megy nyugdíjba.

(Magyar Hirlap)