Központi nyilvántartás az adósokról<br/>

Vágólapra másolva!
Az összes telefon-előfizető adatait tartalmazná az a központi nyilvántartás, amelyet a "notórius nemfizetők" kiszűrésére hoznak létre. Az adatbázis alapján a telefontársaságok megfontolhatnák: kössenek-e szerződést más cégek hátralékos ügyfeleivel. Az adatvédelmi biztos számos ponton kifogásolja a most készülő rendelkezéseket, például nem ért egyet azzal, hogy a nyilvántartás a telefonszámlát kiegyenlítő előfizetőket is regisztrálja.
Vágólapra másolva!

A telefoncégek üzleti titokra hivatkozva nem adnak tájékoztatást arról, hány előfizetőjük nem rendezi időben a számláját, és mekkora a kinnlevőség. Az összeg azonban valószínűleg nem csekély, hiszen vezetékes telefonvonala jelenleg csaknem hárommillió előfizetőnek van, s mobilon is körülbelül ugyanennyien telefonálnak.

Arról sem kívánnak nyilatkozni a vállalkozások, miként csökkentené üzleti kockázatukat, ha létrejönne az adósokat regisztráló központi adatbázis. A nyilvántartás kiépítésére ugyanakkor megkezdték a jogi előkészületeket. A cél az, hogy a telefoncégek meggondolhassák: kötnek-e előfizetői szerződést olyan személyekkel, vállalkozásokkal, akik, illetve amelyek korábban másutt nem rendezték telefonszámlájukat.

A tervezet - Majtényi László adatvédelmi biztos szerint - számos ponton ütközik az adatvédelmi szabályokkal. A közös adatbázis például a teljes előfizetői kört felölelné, függetlenül attól, hogy tartozik-e valaki vagy sem. Az ombudsman úgy véli, elegendő az adósok feltüntetése. Közülük sem regisztrálható azonban mindenki, hiszen lehetnek vitatott, sőt per alatt álló követelések vagy hibás, téves számlázások is. Majtényi úgy látja, meg kellene határozni a nyilvántartásba vehető díjtartozás alsó határát. Az ombudsman nem tartja indokoltnak azt sem, hogy az előfizetőnek a szerződésben szereplő összes adatát a többi telefoncég tudomására hozzák - elegendő a legfontosabbakat kiemelni. Egy másik észrevétel szerint nem egyeztethető össze a tisztességes adatkezeléssel, hogy a tartozás annak rendezése után még egy évig az adatbázisban szerepeljen. Az ombudsman végezetül rámutatott: az ügyfeleket már az előfizetői szerződésben tájékoztatni kell arról, hogy esetleges tartozásuk bekerül az egységes nyilvántartásba. Ha pedig az ilyesfajta regisztráció megtörtént, arról az illetőt értesíteni kell. Az informatikai kormánybiztosságtól kapott tájékoztatás szerint az észrevételeket még tanulmányozzák.

A cégek közül a Pannon GSM illetékese, Suba János szóvivő nyilatkozott a Magyar Hírlapnak. Szerinte a gond megoldásában a töltőkártyás megoldás segít a legtöbbet. Az ügyfél ilyenkor előre kifizeti a beszélgetések díját. A mobilcégek effajta szolgáltatása rohamosan terjed - tette hozzá a szóvivő -, aránya a Pannonnál jelenleg 50 százalék. Szerinte a lehetőséget öt év múlva a magán-előfizetőknek csaknem a teljes köre igénybe veszi majd.

(Magyar Hirlap)

Ajánló: