Vágólapra másolva!
A Népszava információi szerint a svéd nagykövet ma tárgyal a magyar külügyminiszterrel a Gripenek szállításáról szóló ajánlatáról. A vadászgépbeszerzés körülményei megosztják a szakmai közvéleményt. Az F-16-osok alkalmasságát nem vitatják, de szükségesnek ítélik az ajánlatok összehasonlítását a későbbi üzemeltetési költségekről is.
Vágólapra másolva!

A nemzetbiztonsági kabinet felhatalmazása alapján a honvédelmi tárca még ezen a héten tárgyalásokat kezdeményez az amerikai féllel a rendszerből kivont F-16-os vadászok beszerzéséről. Ugyanakkor a lap úgy értesült, hogy Staffan Carlsson svéd nagykövet ma találkozik Martonyi János külügyminiszterrel, s a megbeszélésen feltehetően szó lesz hazája múlt hét végén tett ajánlatáról, amelyben Gripenek szállítását vállalná a Saab-BA. A külügyi szóvivő nem tudta megerősíteni az információt. Az ajánlatot jelenleg is tanulmányozza a szaktárca, ahol többen "zavarórepülésnek" nevezték a svédek újabb lépését.

Eközben szakmai berkekben vegyes véleményeket keltett az amerikai és a svéd ajánlat.

Az F-16-os vadászgépbeszerzéssel kapcsolatos döntésről Feminger György nyugállományú tábornok, a légierő egykori repülőfőnöke elmondta: üdvözli a kormány felismerését, miszerint a magyar légierő helyzetének megoldását nem lehet tovább halogatni. A NATO-kötelezettségek szavakban történt vállalása után eljutottunk végre a tettekhez, és egy olyan géptípus mellett voksolt a grémium, amelyért aktív katonaként ő maga is lobbizott. A tábornok elmondta, ez a megoldás ezerszer jobb, mintha az orosz MiG-eket korszerűsítették volna. Az F-16-osok ugyanis nagyon jó gépek, mégis az a véleménye, ha egy ország több ajánlatot kap, valamennyit alaposan meg kell fontolni. Feminger szerint az illetékesek azért sem tekinthetnek el a svéd Gripenek és az amerikai F-16-osok előnyeinek és hátrányainak, az üzembe állítás és az üzemeltetés költségeinek összehasonlításától - valamint annak mérlegelésétől, hogy Magyarországnak mekkora csapásmérő képességre van szüksége, és ehhez melyik géptípus a legalkalmasabb -, mert a politika érvrendszere a szakmai érvekkel ellentétben tetszőleges.

Az eddigi információk szerint az amerikai ajánlatban szereplő A és B típusú F-16-osokon még nem végezték el az úgynevezett MLU-t (Mid Life Upgrade - élettartam közepén esedékes korszerűsítés) - mondta Peták György repülőmérnök. A katonai szakértő szerint a 4000 órát repült, így az elméleti élettartamuk feléhez érkezett Vadászsólymokon az MLU nagyjavítás nélkül általános problémaként jelentkezik a repedezés. Elsősorban a farokszárnynál fordul elő, hogy a gép anyagában kisebb-nagyobb repedések jelennek meg. Hozzátette: a hazánknak is beígért MLU szinte teljesen kiküszöböli ezt az üzembiztonságot nagyban csökkentő jelenséget.

Az F-16-osok ugyan konzervált állapotban állomásoznak az arizonai Davis Monthan támaszponton, szakértőnk azonban úgy véli, a rendszerből kivont gépeknek a "felébresztést" követő első időszakban megnövekszik az alkatrészigényük. Olyannyira, hogy átmenetileg elérheti a jelenlegi MiG-flotta alkatrészigény-szintjét is. Ez pedig jócskán megdrágíthatja az F-16-osok rendszerbe állítását.

Bár szakértőnk hangsúlyozta: a svéd ajánlat részleteit nem ismeri, bizonyosra veszi, hogy a Gripenek módosítása ennél olcsóbb megoldásnak bizonyulna. Peták György elmondta, a svéd elfogóvadász fegyverzete teljesen azonos az F-16-osokéval. A svéd légierő azonban európai mintára metrikus rendszerben műszerezi vadászait, így azokat mindenképpen "át kell skálázni" a NATO igényeinek megfelelően. Ugyancsak NATO-kompatibilissá kell tenni a nyílt és titkos kommunikációs rendszereket. Ugyanakkor a repülőmérnök rámutatott, hogy a Gripenek szériagyártása mindössze három éve kezdődött el, így a felajánlott vadászok úgyszólván újnak számítanak.

A MiG-29-esek (Fulcrum, azaz Horog) NATO-sítása a szakértő szerint a legdrágább megoldás lett volna. Kifejtette, a Horgok két hajtóműves repülők, ez a tény pedig megkettőzi a hibalehetőség kockázatát, és az üzemeltetési költségeket is kétszeresre emeli. Hiszen a vadászok leggyakrabban felújításra szoruló része a hajtómű. Ráadásul a MiG-hajtóművek üzemideje csupán 350 óra, a harci manőverekhez elengedhetetlen utánégető funkciók használata nélkül is legfeljebb 700 órára emelhető.

Az MSZP kéri, hogy a kormány vonja vissza a használt F-16-os repülőgépek beszerzéséről szóló döntését, s az ellenzéki párt kezdeményezte a parlament honvédelmi bizottsága rendkívüli ülésének összehívását az ügy megvitatására. Juhász Ferenc parlamenti frakcióvezető-helyettes súlyos politikai baklövésnek tartja a döntést, a rendszerből kivont vadászgépek beszerzése mellett szerinte sem politikai, sem biztonságpolitikai, sem gazdasági érvek nem szólnak. - Hacsak azt nem vesszük figyelembe, hogy a Fidesz-szenátorok elkötelezettsége a Lockheed-Martin irányában hagyományos - fűzte hozzá az ellenzéki politikus. Jelezte, korábban úgy volt, hogy ebben a ciklusban a magyar kormány változatlanul hagyja az ország repülőgépparkját, ráadásul a NATO-felajánlásban sem szerepel ennek cseréje.

Románia elveszíti légi fölényét Magyarországgal szemben - írta hétfői számában a Ziua című román napilap a magyar légierő korszerűsítési terveiről szóló beszámolójában. A lap szerint Magyarország újabb csapást mér majd Romániára a katonai erőfölény megszerzéséért folytatott küzdelemben.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(2001. február 9.)