Vajda Pál: Szeptembertől - remélem - Budapesten közlekednek a hannoveri villamosok<br/>

Vágólapra másolva!
Vajda Pál szocialista főpolgármester-helyettest elsősorban a hannoveri villamosokkal kapcsolatban kérdezték az [origo] Vendégszobában. Vajda Pál elmondta, hogy a villamosvásárlás kérdésében az utolsó szót Hannover mondja ki, ugyanis a villamosokra vevő lenne Manchester, Düsseldorf, Hága és Teherán is.
Vágólapra másolva!

Ön szerint közlekednek-e valaha hannoveri villamosok Budapesten? (Tujja)

Vajda Pál: Reményeim szerint szeptembertől Dél-Pesten megjelennek ezek a járművek.

Igaz-e az, hogy a villamos-ügy csak az utolsó csepp volt a pohárban a fővárosi vezetésben? (Tujja)

Vajda Pál: Igazán nem tudtam megfejteni, hogy mi is van a villamossal kapcsolatban kialakult helyzet mögött motivációként, ezért inkább csak a feltételezésemet tudom válaszként adni. A főpolgármester úr, amikor pártelnökké választották, meghirdette a szabad demokraták távolságtartó politikáját az MSZP-vel szemben, és ez a villamos-kérdést talán ürügyként használta arra, hogy a gyakorlatban is megjelenjék az elhatárolódás az MSZP-től.

Ha jól láttam, a hannoveri villamosok jelenleg kékek. Átfestik őket sárgára, vagy vége a sárga villamosok szép hagyományának? (Tuja)

Vajda Pál: A hannoveri villamosok jelenleg halványzöldek, egyébként nagyon tetszetős fényezéssel rendelkeznek, szándékozunk azonban átfényezésekről gondoskodni. A sárga szín azért is fontos a közlekedésben, mert felhívó jellege miatt könnyen észrevehető.

Megemelik a peronok magasságát, vagy átalakítják a villamosokat úgy, hogy a babakocsi és a tolószék is fel tudjon menni? (Tuja)

Vajda Pál: Remélem, nem gondolja, hogy Hannoverben a kismamák 23 éve ki vannak zárva a villamosközlekedésből? Ezeknek a villamosoknak a padlómagassága ugyanolyan, mint az 1-es villamos vonalán közlekedő Tátra típusú kocsiké. Ugyanakkor ez lesz Budapesten az egyetlen olyan villamoskocsi, amelyen egyszerű műszaki megoldással a mozgássérültek felszállását is biztosítani lehet.

A padlómagasságról azt hallottam, hogy a magyarországi szabvány padlómagasság hatvan centiméter, a hannoveri villamosok pedig ennek legalább a másfélszeresével rendelkeznek. Ez nem gond (amennyiben igaz)? (Tuja)

Vajda Pál: Van egy elavult miniszteri rendelet e tekintetben, amely alól eseti felmentést kér a hannoveri villamosok szállítója, biztos meg fogjuk kapni, mert 325 db közel 50 éves villamos közlekedik ma Budapesten, ezek már javíthatatlanok, két éven belül cseréjükről gondoskodni kell. Ha nem kapunk engedélyt, akkor egészen alacsony lesz a padló, mert villamos se lesz. Egyébként a németek sem buták, fél Európa ilyen villamosokkal közlekedik.

Miért jelentkeztek ilyen sokan a hannoveri villamosokra vevőnek? Olyan olcsók? (Tujja)

Vajda Pál: Azért, mert flottaszerű villamoseladás sem a közelmúltban, sem a közeljövőben nem várható, hiszen ez egy egyszeri kivételes eset. Hannoverben a világkiállítás időszakában megnőtt az utasforgalom, ezért a város villamosokat vásárolt, a kiállítás bezárását követően pedig szabad kapacitása jelentkezett, és ezt kívánja értékesíteni. Azért jelentkeztek ilyen sokan, mert kiváló műszaki állapotban lévő, korszerű és olcsó villamosokról van szó.

Mikor dől el, hogy megvesszük-e a hannoveri villamosokat? Kiknek kell még dönteni ebben az ügyben? (Tujja)

Vajda Pál: Az már eldőlt, hogy Budapest meg kívánja venni, bár a szabad demokraták megfejthetetlen okok miatt még mindig próbálják akadályozni a vásárlást, de a végső döntést nem Budapest mondja ki, hanem Hannover, hiszen mi csak egy pályázóként jelentkezünk erre a flottára. Tudomásom szerint Manchester, Düsseldorf, Hága, Teherán, de még Miskolc és Debrecen is jelen van a pályázaton. Hannover március közepén fog dönteni.

Ön mennyit közlekedik villamossal, illetve BKV-val? (Tujja)

Vajda Pál: Magam és a családom alapvetően tömegközlekedést veszünk igénybe, hivatali munkámhoz használok autót.

Ha miniszteri rendelethez kötött a villamosok engedélyezése, akkor a jelenlegi kormány-Budapest viszony mellett nem tartja elképzelhetőnek, hogy a miniszter (gondolom Fónagy János) nem adja meg az engedélyt? (Tuja)

Vajda Pál: A rémálmomban se jöjjön elő az az eset, amikor egy szakminiszter politikai megfontolásokból hozná meg szakmai kérdésében a döntését.

Önnek mi a személyes véleménye Demszky Gáborról? Kedveli mint embert? (Tuja)

Vajda Pál: Mint politikust értékelni tudom, mint munkatárs és ember a tiszteletemet már nem élvezi.

Ön napi kapcsolatban van Demszky Gáborral? Nagyon agresszívnek tartja? (Tujja)

Vajda Pál: Amióta ez a koalíciós feszültség kialakult, nincs napi, de még csak heti kapcsolatunk sem. Az elmúlt hat és fél évben, mióta együtt dolgozunk, a viszonyunk kedvezőtlenebbé vált. Nem szeretem a politikát olyan szempontból, ha már betyárbecsület sincs.

Nem arról van szó, hogy az SZDSZ csak szavazókat akar megnyerni, az MSZP-től elszakadni látszólag, és most várnak pár hetet a közvélemény-kutatásokra, majd utána döntenek a további lépésekről? (MrBlank)

Vajda Pál: Egy alkotmányos többpárti demokráciában a versenyző pártok akár a választók manipulálásával a szavazatokért harcolnak. Valószínű, hogy az SZDSZ változó politikája a több szavazat elnyeréséért jelenik így meg. Ugyanakkor a manipulálásnak is van erkölcsi határa, amelyre én azt mondom, hogy rossz szájízzel gondolok, ha átlépik - de hát ilyen a magyar politikai közélet. Erre irányuló megállapodás nincs a két párt között.

Ön szerint mennyire tud eltávolodni az SZDSZ az MSZP-től? Mennyivel javulhat ezáltal a népszerűsége? (MrBlank)

Vajda Pál: A közvélemény-kutatások szerint a szabad demokraták átütő eredményt nem értek el a politikai váltásukkal. Nem tudom megjósolni, hogy milyen eredményre vezet a két párt közötti távolodás, egy biztos, hogy az ellenzéki pártoknak az a dolguk - ha normálisan gondolkodnak -, hogy a kormányt leváltsák.

A későbbiekben nem okozhat még több kárt Bp.-nek Demszky, a pártját szolgáló döntéseivel? (MrBlank)

Vajda Pál: Budapesten nemcsak Demszky létezik. A fővárosi önkormányzat plurális, ezért a főpolgármestert, de engem is kontroll alatt tart. Károkozásról szó sem lehet.

Nem gondolja, hogy jogos a kérés, miszerint a villamos (és/vagy egyéb nagy beruházást igénylő) vásárlást meg kellene pályáztatni? Mégiscsak a mi pénzünk elköltéséről van szó, és lehet, hogy van jobb megoldás is. (Sgyuri)

Vajda Pál: Ahogy említettem már, ilyen flottaszerű használtvillamos-eladás csak kivételes esetekben áll elő mint lehetőség, ebben az esetben Hannover pályáztat, és mi pályázóként ezen veszünk részt.

Más európai nagyvárosokkal összehasonlítva a budapesti tömegközlekedés milyennek számít? (Tujja)

Vajda Pál: Ragyogónak, ami a tömegközlekedés részarányát tekinti, ugyanakkor műszaki színvonalában sajnos romló tendencia tapasztalható, ezt kellene megállítani. Ehhez viszont olyan kormány kéne, amelyik nem Budapest-ellenes.

Ön szerint miben nyilvánul meg legfőképpen a kormány Budapest-ellenessége? (MrBlank)

Vajda Pál: Az állami költségvetési kapcsolatokban Budapest egyre inkább háttérbe szorul, 2001-ben a kormány mintegy 20 milliárd forintot von ki a budapesti önkormányzatok költségvetéséből, a beruházásokat sorra leállította Budapesten, lásd metró, és a címzett céltámogatások rendjében sem tudunk pályázatot nyerni. Sokkal nagyobb gazdasági szorítás van Budapesten, mint a Bokros-csomag időszakában. Pedig akkor a gazdaságot stabilizálni kellett, most meg a világ legdinamikusabban fejlődő gazdaságáról beszél a pénzügyminiszter, ami igaz is.

Ön mint városüzemeltetésért felelős vezető, mennyire tud beleszólna a BKV működésébe? Rengeteg vonalon egyre ritkábban járnak a buszok, megvárják, míg annyira megtelik, hogy levegőt sem lehet venni... (tujja )

Vajda Pál: Annyira azért bele tudok szólni, hogy '96 óta a BKV hálózati teljesítménye nem csökkent, belső korrekciók az utasigények változásához illesztetten ma is megvalósulnak, de összességében a BKV alkalmas az összutasigény 60%-ának biztosítására, sajnos 40%-a az utasoknak autóval közlekedik.

Ön szerint általában a felszíni vagy a föld alatti közlekedés fejlesztésére kéne koncentrálni? (Tujja)

Vajda Pál: Mindkettőre, a város kialakult szerkezete olyan objektív feltétel, hogy metrófejlesztés nélkül Budapest közlekedési helyzetének javítása elképzelhetetlen, ugyanakkor a felszínen is vannak tennivalóink, a terveink megvannak, csak sajnos eszköztelenek vagyunk azok teljes megvalósítására.

Mi lesz a trolikkal? (Tuja)

Vajda Pál: 19 db trolit tudunk az idén lecserélni, a gyártója magyar lesz, mert a tendert az Ikarus nyerte. Ennél több trolicserére lenne szükség, csak hát nincs pénz rá.

Mit gondol az autóforgalom radikális csökkentéséről? Nem terveznek komoly időszakos vagy területi korlátozásokat vagy a bicikliközlekedés népszerűsítését? (Tuja)

Vajda Pál: '96 januárjában fordult elő az az eset, amikor a szmog erőteljes jelentkezése miatt forgalmi korlátozás közeli állapot állt elő, de hál' istennek, Budapest átszellőzése kedvező, ezért nem kellett korlátozni az autós közlekedést. Egyébként a városnak nincs más útja a közlekedési konfliktushelyzet elkerülésére, mint a tömegközlekedés fejlesztése.

A forgalomkorlátozásról: nem csak a szmog miatt fontos, hanem a zajártalom és egyszerűen a jó közérzet miatt. Nem? (Tuja)

Vajda Pál: Teljesen egyetértek, mert hát az életminőséget nem csak a levegő tisztasága, hanem a zajkeltés is befolyásolja. Egyébként azért is támogatom a tömegközlekedés fejlesztését, hogy a tömegközlekedés alternatívája legyen az autósközlekedésnek, mert mind a károsanyag-kibocsátás, mind a zajártalom tekintetében az autós közlekedés a döntő.

Az autók száma csak növekedik Budapesten, nem? Ezt a tendenciát meg tudjak valahogy változtatni? (Tujja)

Vajda Pál: A '70-es években Budapesten 1000 lakosra 75 autó jutott, ma pedig már 340. A szakemberek azt becsülik, hogy a gépkocsiállomány még egyharmadával nőni fog. Csak akkor lehet az autós közlekedést csökkenteni, ha kínálatként egy integrált, jól szabályzott, műszaki feltételeit tekintve jó állapotú tömegközlekedést hozunk létre. Mert közlekedni kell.

Hogy lehet az, hogy Ön, ill. az Ön pártja olyan költségvetést támogat(ott), amely hátrányos a külső kerületekre, így Újpestre nézve is? (Guest66202)

Vajda Pál: Az én pártom munkájának köszönhető, hogy a kerületek az idén a tervezettnél több forráshoz jutottak. A főváros költsgvetése e tekintetben viszont nem érinti a kerületek gazdálkodását közvetlenül. A forrásmegosztás időszakában viszont komoly politikai vitát vívtunk koalíciós partnerünkkel. A vitában álláspontunk érvényre jutott, ezért ma a kerületek több forrással tudnak gazdálkodni, mint ahogy azt a szabad demokraták akarták.

Mennyire készült fel a város az EU-hoz való csatlakozásra? (MrBlank)

Vajda Pál: Három kérdésben kell gyökeres változást elérnünk, mind a három környezetvédelmi probléma: a csatornázás és szennyvízkezelés, a közlekedés és a hulladékgazdálkodás.

Ön a városüzemeltetésért felel. Miért nem lehet jelentős előrelépést látni például a köztisztaság meg közterület-felügyeleti dolgok (különböző bódék, bodegák stb.) ügyében? (Tuja)

Vajda Pál: A háborúhoz három dolog kell - mondta egy klasszikus -, pénz, pénz, és pénz. Sajnos, manapság ebből van a legkevesebb, hiszen a mai magyar kormány mindent elkövet, hogy a budapesti önkormányzatok gazdálkodási mozgásterét szűkítse. Magam is tudom, hogy milyen problémák vannak a közterületek tisztán tartásával, ugyanakkor hárommilliárd forintból képtelenek vagyunk javítani a város tisztaságán. Hozzáteszem azonban, hogy a szemét nem magától kerül a közterületekre, a kulturáltságunkon is változtatni kéne, mert ilyen környezettudat mellett nem létezik annyi városi cseléd, amennyi a város takarítását meg tudná oldani.

A tisztaság azért ez nem csak pénzkérdés. Környezettudat nem lesz magától, azt ki kell alakítani, többek között Önnek vagy Önöknek. (Tuja)

Vajda Pál: Teljesen igaza van, ezért is vittük be a budapesti alapfokú oktatásba a környezettudatra való nevelést, ezért csinálunk propagandaakciókat, de hát ön is tudja, hogy a tudatot megváltoztatni a legnehezebb. Amikor a Havanna lakótelepen mentem az anyósomat meglátogatni, vidáman kidobták a vasárnapi ebédből megmaradt csirkecsontokat, no ezt a tudatot nem hiszem, hogy meg lehet változtatni.

Ön szerint hány év, nemzedék kell egy kulturáltabb, szélesebb látókörű társadalomhoz? (MrBlank)

Vajda Pál: Remélem, hogy már az én gyerekeim sokkal szélesebb látókörrel és nagyobb intelligenciával fognak rendelkezni, mint az én generációm.

Ön például szelektíven gyűjti a hulladékot? (Tuja)

Vajda Pál: Nem, mert ahol lakom (egy lakótelepen) nincs biztosítva ennek feltétele. Egyébként megítélésem szerint a szelektív hulladékgyűjtés bevezetése Budapesten évtizedes munka eredményeként állhat elő.

A magyarok kulturálatlansága Ön szerint magyarázható-e a 40 év egyik negatívumaként? (MrBlank)

Vajda Pál: Azt gondolom, hogy a magyar kultúra, az emberek műveltsége és szakértelme sokat segített, hogy viszonylag rövid idő alatt sikerült a rendszerváltást gazdasági értelemben is megvalósítani. Ugyanakkor az emberek nem voltak gazdák a totális állami tulajdonlás időszakában, ezért nagyon nehezen illeszkednek bele a gazda szerepkörébe.

Ön szerint a kulturáltabb társadalom egyenes arányban van a jóléttel? (MrBlank)

Vajda Pál: Biztos van összefüggés, ugyanakkor azt kell mondanom, hogy szegénységben is lehet erkölcsös az ember. Amikor egy professzoromnak azt találtam mondani, hogy a kulturáltság, műveltség egyben erkölcsi fejlettséget jelent, kinevetett, mert példákat tudott felhozni, hogy kiművelt fők, professzorok hogy jelentetik meg a diákok munkáit saját tanulmányként, amivel bizonyította, hogy ilyen egyértelmű összefüggés a kulturáltság, erkölcs között nincs.

Ön képes lenne együtt dolgozni egy fideszes főpolgármesterrel? (Guest97836)

Vajda Pál: A mai Fidesz politikájával abszolút nem értek egyet, nem látok a programjaikban hasonlóságot, ezért ma nehezen tudom elképzelni a Fidesszel való együttműködést. Nekem a Fidesz stílusával is sok bajom van, mert a társadalmat nem megosztani, hanem integrálni kellene; acsarkodással, a folyamatos botránykeltéssel annyira nem értek egyet, hogy nem tudom elképzelni az együttműködést. A politikában viszont nem lehet azt mondani, hogy soha.

Ön szerint a Fidesz képes lesz elnyelni az FKGP-t, majd később talán a MIÉP-et is? (MrBlank)

Vajda Pál: Nem vagyok jós, a politikában egyébként sem lehet jóslatokat mondani. A Fidesz szándéka a jobboldal tömörítése, és a kétpártrendszerű váltógazdálkodás behozatala a politikába, nem hiszem, hogy ez rövid távon sikerülni fog.

Ön hogy viszonyulna ahhoz, ha 2006-ban már kétpártrendszer lenne? (MrBlank)

Vajda Pál: A bölcs döntés a választók kezében van. Az ember mindig ahhoz viszonyul, ami már létezik. De megítélésem szerint 2002-ben nem csak két párt kerül a parlamentbe.

[origo]