Holnap repülnek utolsó útjukra a Malév TU-154-esei<br/>

Vágólapra másolva!
Több hazai és külföldi társaság is élénken érdeklődik a Malév leselejtezett, de mint mondják, jó karban lévő repülőgépei iránt. A Tupoljevek eladásából befolyó pénz és a nemrégiben bejelentett 23 milliárdos kormányzati gyorssegély azonban szakértők szerint az égetően sürgős átalakításokra nem lesz elegendő, legfeljebb a vállalat életben tartására.
Vágólapra másolva!

Holnap szállnak fel utoljára a Malév Tupoljev 154-esei. A főként charterrepülésre használt öt orosz légi járművet leselejtezték, mivel nem felelnek meg az Európai Unió (EU) április elsején életbe lépő új szabványainak, átalakításuk pedig súlyos dollármilliókba kerülne. Erre azonban nincs pénze a mintegy tízmilliárd forintos évi veszteséggel küszködő, alultőkésített nemzeti légitársaságnak. A Népszava információi szerint a régi gépek értékesítése jól halad, a társaság több hazai és külföldi érdeklődővel is tárgyal. A Malév szerint április közepére már gazdát cserélhetnek a Tupoljevek. Úgy tudjuk, az eladásokból mintegy félmilliárd forint bevételre számítanak.

Az orosz repülőgépeknek egyébként az a fő bajuk, hogy nem felelnek meg az uniós zajszintszabványoknak és környezetvédelmi előírásoknak. Egy korábbi EU-irányelv értelmében a zajos gépek 2003-2004-ben már le sem szállhatnak a tagországok területén, áprilistól pedig "fájdalomdíjat" kell fizetni minden landolásért.

A Malév négy, viszonylag fiatal Boeing-737-est lízingel majd. Ezek közül az első már februárban megérkezett, s a bérbeadók nyárra meghozzák a többit is. Egyes szakértők úgy vélik: a cég vezetőségének döntése ugyan logikus, de nem okos. Az újabb lízingdíjakkal csupán tovább mélyítik "adósságcsapdájukat". Ezek a gépek ugyanis hosszabb távon csaknem kétszer annyiba kerülnek, mintha megvásárolnák őket. Ráadásul a szerződés lejárta után vissza kell adni a repülőket, méghozzá felújítva. A vállalat pénzügyi helyzete azonban lehetetlenné teszi a komolyabb összegű befektetéseket, szinte teljesen üres a kasszája. A Malévnak jelenleg mindössze 2 saját repülőgépe van, a 24 tagú flotta többi darabja egytől egyig valamely lízingtársaság tulajdona. A gazdaságosabb üzemeltetéshez azonban elengedhetetlen lenne, hogy minél kevesebb "bérgép" szálljon fel a Ferihegyi repülőtérről. Egyes becslések szerint a teljes cseréhez vagy a jelenlegi repülők megvételéhez mintegy 150 milliárd forintra lenne szükség. Úgy tudjuk, a Malév vezetősége már ennél lényegesen kevesebbel is beérné.

Egy múlt heti kormányrendelet értelmében mintegy 20 milliárdos hitelgaranciát és 3 milliárdnyi hitelt kap a társaság. A kormányfő azonban tudomásunk szerint mind a mai napig nem írta alá a határozatot. Szakértők úgy vélik, ez az összeg távolról sem elegendő a szükséges átalakítások finanszírozására, legfeljebb a teljes összeomlástól mentheti meg a céget.

(Népszava)

Ajánló:

Korábban:

(2001. február 12.)