A pedagógiai programnak megfelelően, szakszerűen járt el az az erdőtelki tanár, aki a cigányság embertani jellemzőit, illetve a velük kapcsolatos előítéleteket oktatta a község általános iskolájában - állapította meg szakvéleményében Nagyné Seres Magdolna szakértő, aki a Heves megyei Pedagógiai intézet megbízásából vizsgálta az óra anyagát, illetve az ott történteket.
A szakvéleményt pénteken ismertette Forgács Miklós, az erdőtelki Mikszáth Kálmán Általános Iskola Igazgatója.
Az országos szakértői névjegyzékben szereplő pedagógus megállapította: az iskola pedagógiai programja a közoktatási törvénynek megfelelően tartalmazza a kisebbségi kiegészítő tantervet is.
Ezt elfogadta a helyi kisebbségi önkormányzat, amit vezetőjük aláírása bizonyít.
A továbbiakban leszögezi: az erdőtelki biológiatanár a tantervhez illeszkedő, a Nemzeti Tankönyvkiadó által kiadott könyvet használja, s a tanmenet a tanterv alapján készült,
kiegészítésként pedig a cigány interkulturális programhoz kiadott kiegészítő tantervet alkalmazza.
A szakértő leszögezi, hogy a tanulók ez alapján foglalkoztak a cigányság eredetével, jellegzetes tulajdonságaival és a velük kapcsolatos előítéletekkel.
- Megítélésem szerint a szaktanár annak a követelménynek igyekezett megfelelni, melyet a Művelődési és Közoktatási Minisztérium egy 1996-ban kiadott dokumentuma a következőképpen határoz meg: A cigány interkulturális oktatás általános célja, hogy azokban az iskolákban, tanulócsoportokban, ahová cigány tanulók is járnak, cigányok és nem cigányok együtt ismerkedjenek meg a cigány kultúra műveltségi anyagával - áll Nagyné Seres Magdolna szakvéleményében.
Az ügy az idén februárban nagy port vert fel, amikor Pusoma Miklós, az Erdőtelki Cigány Kisebbségi Önkormányzat vezetője bejelentette: a kisebbségi jogok országgyűlési biztosához fordul, mert a helyi roma lakosok szerint "súlyosan rasszista színezetű oktatás folyik az iskolában".
Állítása szerint az egyik tanár olyan tananyagot oktat a nyolcadikos diákoknak, miszerint "a romák jellemzője a sajátságos illat, az agresszivitás, illetve közülük kerül ki a börtönlakók 80 százaléka".
Az óra vázlata felsorolja a cigányság tulajdonságait, amelyek a vázlat szerint "a barna bőr, a sötét szem és haj, valamint a sajátságos illat".
Az előítéletek címszó alatt a következők olvashatóak: "munkanélküliség, börtönlakók nagy száma (80%), viselkedési problémák (agresszivitás), folyamatos elégedetlenség (600 év),
életviteli hiányosságok".
A tanár akkor úgy nyilatkozott, hogy a cigány gyerekeket fel kell készíteni a velük szemben megnyilvánuló előítéletekre, amelyekkel életük során meg kell küzdeniük.
Forgács Miklós, az intézmény igazgatója a Pusoma Miklósnak írt levelében leszögezi: "rasszizmussal vádolni személyeket, egy egész intézményt, mesterségesen ellentéteket szítani egy békés település lakói között igen komoly felelősség, semmilyen vélt érdekkel, vagy nemes céllal nem magyarázható, kérem a fentiek alapos mérlegelését".
Végül kifejezi reményét a jövőbeni pozitív együttműködés lehetőségének megtalálására.
Pusoma Miklós a szakértői vélemény elkészülte után úgy nyilatkozott: továbbra is az a véleménye, hogy rasszista volt a vizsgált óra anyaga.
- Reményeim szerint ezt megállapítja majd a folyamatban lévő ombudsmani vizsgálat is - mondta a kisebbségi vezető.
(MTI)