A pedagógiai szakvélemény szerint megfelelő a cigányság embertani jellemzőit oktató óra anyaga<br/>

Vágólapra másolva!
A Heves megyei erdőtelki iskola egyik tanára a roma kisebbség embertani jellemzőit oktatta tanulóinak. A helyi cigány kisebbségi képviselő szerint az ilyen oktatás rasszista színezetű, és a kisebbségi ombudsman állásfoglalását kérte az ügyben. Az óra anyagát a megyei pedagógiai intézet megfelelőnek találta. Az óravázlat szerint a cigányokra jellemző a barna bőr, a sötét szem és haj, valamint a sajátságos illat. Az előítéletek címszónál pedig a életviteli hiányosságok, munkanélküliség, viselkedési problémák, illetve a börtönviseltség szerepel.
Vágólapra másolva!

A pedagógiai programnak megfelelően, szakszerűen járt el az az erdőtelki tanár, aki a cigányság embertani jellemzőit, illetve a velük kapcsolatos előítéleteket oktatta a község általános iskolájában - állapította meg szakvéleményében Nagyné Seres Magdolna szakértő, aki a Heves megyei Pedagógiai intézet megbízásából vizsgálta az óra anyagát, illetve az ott történteket.

A szakvéleményt pénteken ismertette Forgács Miklós, az erdőtelki Mikszáth Kálmán Általános Iskola Igazgatója.

Az országos szakértői névjegyzékben szereplő pedagógus megállapította: az iskola pedagógiai programja a közoktatási törvénynek megfelelően tartalmazza a kisebbségi kiegészítő tantervet is.

Ezt elfogadta a helyi kisebbségi önkormányzat, amit vezetőjük aláírása bizonyít.

A továbbiakban leszögezi: az erdőtelki biológiatanár a tantervhez illeszkedő, a Nemzeti Tankönyvkiadó által kiadott könyvet használja, s a tanmenet a tanterv alapján készült,
kiegészítésként pedig a cigány interkulturális programhoz kiadott kiegészítő tantervet alkalmazza.

A szakértő leszögezi, hogy a tanulók ez alapján foglalkoztak a cigányság eredetével, jellegzetes tulajdonságaival és a velük kapcsolatos előítéletekkel.

- Megítélésem szerint a szaktanár annak a követelménynek igyekezett megfelelni, melyet a Művelődési és Közoktatási Minisztérium egy 1996-ban kiadott dokumentuma a következőképpen határoz meg: A cigány interkulturális oktatás általános célja, hogy azokban az iskolákban, tanulócsoportokban, ahová cigány tanulók is járnak, cigányok és nem cigányok együtt ismerkedjenek meg a cigány kultúra műveltségi anyagával - áll Nagyné Seres Magdolna szakvéleményében.

Az ügy az idén februárban nagy port vert fel, amikor Pusoma Miklós, az Erdőtelki Cigány Kisebbségi Önkormányzat vezetője bejelentette: a kisebbségi jogok országgyűlési biztosához fordul, mert a helyi roma lakosok szerint "súlyosan rasszista színezetű oktatás folyik az iskolában".

Állítása szerint az egyik tanár olyan tananyagot oktat a nyolcadikos diákoknak, miszerint "a romák jellemzője a sajátságos illat, az agresszivitás, illetve közülük kerül ki a börtönlakók 80 százaléka".

Az óra vázlata felsorolja a cigányság tulajdonságait, amelyek a vázlat szerint "a barna bőr, a sötét szem és haj, valamint a sajátságos illat".

Az előítéletek címszó alatt a következők olvashatóak: "munkanélküliség, börtönlakók nagy száma (80%), viselkedési problémák (agresszivitás), folyamatos elégedetlenség (600 év),
életviteli hiányosságok".

A tanár akkor úgy nyilatkozott, hogy a cigány gyerekeket fel kell készíteni a velük szemben megnyilvánuló előítéletekre, amelyekkel életük során meg kell küzdeniük.

Forgács Miklós, az intézmény igazgatója a Pusoma Miklósnak írt levelében leszögezi: "rasszizmussal vádolni személyeket, egy egész intézményt, mesterségesen ellentéteket szítani egy békés település lakói között igen komoly felelősség, semmilyen vélt érdekkel, vagy nemes céllal nem magyarázható, kérem a fentiek alapos mérlegelését".

Végül kifejezi reményét a jövőbeni pozitív együttműködés lehetőségének megtalálására.

Pusoma Miklós a szakértői vélemény elkészülte után úgy nyilatkozott: továbbra is az a véleménye, hogy rasszista volt a vizsgált óra anyaga.

- Reményeim szerint ezt megállapítja majd a folyamatban lévő ombudsmani vizsgálat is - mondta a kisebbségi vezető.

(MTI)