Budapest nyerte meg a hannoveri villamospályázatot <br/>

Vágólapra másolva!
Májusban érkezik az első hannoveri villamos Budapestre, a fővárosi önkormányzat ugyanis megnyerte a német város által kiírt pályázatot a 68 használt járműre. Mindeközben olyan luxusvillamosok megvásárlására készül Budapest, amelyet eddig sehol a világon nem gyártottak, mert olyan sokba kerül. Legalábbis ezt állítja a Ganz Holding Rt. igazgatója.
Vágólapra másolva!

Budapest nyerte meg a hannoveri használt villamosokra kiírt pályázatot - közölte a Magyar Hírlappal Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Már májusban megérkezik az első szerelvény, amelyet különböző járatokon "élesben", utasokkal tesztelnek. Tízezer kilométeres próbajáraton kell átesnie a villamosnak. Szeptember végén érkezik további 44 darab, majd jövő februárig a többi 24. Budapest elővásárlási jogot kapott további 8 villamosra is. A BKV illetékesei már tegnap elutaztak Hannoverbe, hogy felügyeljék a járművek felülvizsgálatát. A huszonhárom éves villamosok teljesen felújítva érkeznek Budapestre, és 300 régi UV típusú kocsit váltanak ki a Dél-Pesten közlekedő vonalakról, az 50-es járatról és a 13-as, 63-as vonalról. Ez utóbbi kettőt a nyáron összekapcsolják az Örs vezér térnél, így a Mexikói úttól a Gubacsi útig közlekedik majd a külső "körgyűrűn".

A többi régi villamost akkor tudják lecserélni, ha a főváros megvásárolta a Nagykörútra az új alacsony padlós villamosokat. Ám késik a beruházási tender. Néhány hete kiírta volna a városháza a pályázatot, ám a BKV és a szocialisták kérésére visszavették, hogy átdolgozzák. Többek szerint ugyanis a tender szövegét úgy fogalmazták meg, hogy arra magyar cégek még alvállalkozóként sem tudtak volna jelentkezni.

Időközben Vajda Pál főpolgármester-helyettes és a fővárosi Fidesz-frakció is felkereste a Ganzot. Vajda ezután nem tartotta kizártnak, hogy együttműködjenek a társasággal a kis földalatti szerelvényeinek, trolibuszok és villamosok cseréjében.

A Ganz Holding Rt. igazgatója, Fitos Zoltán fölösleges luxusnak, túlságosan drágának tartja a Nagykörútra tervezett új villamosokat. A Magyar Hírlapot arról tájékoztatta, hogy sehol a világon nem gyártottak még ilyen méretű, teljes egészében alacsony padlós villamost. A 4-es, 6-os vonalára szánt csuklós járművek 54 méter hoszszúak lennének, egy légtérrel és végig alacsony padlóval. Fitos Zoltán szerint ezekhez a méretekhez egy eddig még nem alkalmazott új hajtásrendszert kellene kifejleszteni, ami ugyan megoldható, ám indokolatlanul, akár harmadával is megdrágítja a beruházást. Egy ilyen villamos ára 800 millió forint körül lenne. Ha viszont a jármű utasterének csak 65 százaléka lenne alacsony padlós, ahogy Nyugat-Európa nagyvárosaiban, úgy a Ganz 598 millió forintért tudná szállítani. Ez a gyakorlatban azt jelentené, hogy egyes ajtóknál a mozgáskorlátozottak és az idősek lépcső nélkül tudnának felszállni, míg másutt maradna a szokásos vagy annál alacsonyabb padlómagasság. Nem is kellene új konstrukciót kifejleszteni, fel tudnák használni hozzá a Debrecenben közlekedő, bevált villamostípust.

Fitos Zoltán elismeri a főváros által preferált jármű előnyeit, ám szerinte ez indokolatlanul drága. Az alacsony padló elvileg csökkenheti az utasok ki- és beszállásának idejét, ám a villamos mégsem haladhat gyorsabban, mivel a Nagykörúton mindenütt lámpás kereszteződés késlelteti az indulást a megállókból. A Ganz győzné a régi villamosok cseréjét vagy felújítását. Ezekre ugyanis a hannoveri villamosok megvásárlása után is szükség lenne.

Vajda Pál főpolgármester-helyettes cáfolta, hogy ismeretlenek a százszázalékosan alacsony padlós villamosok. Fél Európában ilyen járművek közlekednek a nagy forgalmú vonalakon. Mire Budapesten megjelennek az első példányok, addigra átalakítanák a jelzőlámpák vezérlését, és így ha villamos közeledik majd a kereszteződéshez, az autósoknak pirosra vált a lámpa. Vajda Pál szerint ha negyven évre vesznek villamosokat, akkor célszerű a legkorszerűbbet választani. A kisebb forgalmú vonalakra valószínűleg nem szükséges a legjobbat vásárolni.

(Magyar Hirlap)