A szerencsétlenség 10.47 órakor, kiképzés közben történt. A gépek a lőtéren kényszerleszállást hajtottak végre, amelynek során az egyik helikopter kigyulladt. A kényszerleszállás után kigyulladt helikopternek a személyzete vesztette életét. A két súlyos sérült a körülményekhez képest jól van - közölte Józsa Zoltán, a veszprémi megyei kórház traumatológiai osztályának ügyeletes orvosa. A katonák főként bőrsérüléseket szenvedtek, egyiküknél gerincsérülést, pontosabban csigolyaperem-repedést is diagnosztizáltak. A harminc év körüli sérülteket ellátták és néhány napig megfigyelés alatt tartják. A katonák várhatóan a baleset maradandó nyoma nélkül hagyhatják el a kórházat.
A Honvédelmi Minisztérium sajtóirodájának vezetője, Joós György arról nem akart tájékoztatni, hogy a helikopterbaleset két áldozata hány éves volt, illetve mióta repültek ezzel a típussal. Joós elmondta: a Katonai Légügyi Hivatal parancsnoka által vezetett vizsgálat fogja kideríteni, hogy mi okozta a szerencsétlenséget.
A helikopterek egy május végi lengyelországi hadgyakorlatra készültek: a párban repülő helikopterek az úgynevezett fotógéppuska használatát gyakorolták. Joós ismertetése szerint a fotógéppuska a célzókészülékbe épített fényképezőgép, amely a célkeresztbe kerülő céltárgyról készít felvételt, amikor a géppuska elsütő billentyűjét megnyomják. A vizsgálat érdekében a repülőtéren teljes zárlatot rendeltek el. A fotósokat és az operatőröket azért nem engedik a helyszínre felvételeket készíteni, mert a szerencsétlenség katonai területen történt - mondta Joós György.
A csütörtökön délelőtti szerencsétlenségben lezuhant két MI-24 típusú katonai helikopter a Veszprém megyei Gyulafirátót térségében, a Magyar Honvédség központi gyakorlóterén gyakorlatozott. A gépeken két-két főnyi személyzet - helikoptervezető és fedélzeti lövész - tartózkodott. Az egyik helikopter személyzete életét vesztette, a másik két katona súlyos, nem életveszélyes sérüléseket szenvedett. A Magyar Honvédség parancsnoka bizottságot hozott létre az esemény kivizsgálására.
Egy kilétét a nyilvánosság előtt felfedni nem kívánó nyugdíjas repülőtiszt közölte: a baleset 300 méter magasan történt. Az egyik gép azonnal lezuhant és kigyulladt, a másik leszállásra alkalmatlan területen landolt és teljesen összetört. Talián György százados, a Veszprém Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság ügyeletese elmondta: a riasztást 11 órakor kapták, 14 perccel később négy tűzoltó autó 15 fős személyzettel megkezdte az addigra már teljesen kiégett helikopter oltását.
Talla István vezérőrnagy, a légierő vezérkari főnöke csütörtökön Gyulafirátóton tartott sajtótájékoztatóján közölte, hogy a Honvédelmi Minisztérium elrendelte a két halálos áldozatot követelő szerencsétlenség kivizsgálását, ami a Katonai Légügyi Hivatal feladata.
A tábornok nem nyilatkozott sem a Mi-24-esek műszaki állapotáról, sem az elhunyt, illetve megsérült katonák gyakorlottságáról; annyit közölt, hogy a balesetben egy százados és egy főhadnagy vesztette életét. Őket a honvédség saját halottjának tekinti.
Az MTI úgy értesült, hogy az elhunytak oktatók voltak, a két kórházban ápolt sérült pedig tanuló pilóta.
Az esetről a veszprémi rádióban beszámolt egy 17 éves diák, aki a megyeszékhelyen hetedik emeleti lakásuk ablakából szemlélte a helikopterek gyakorlatozását. Elmondta, hogy érdeklődik a repülés iránt, csütörtökön délelőtt ezért is figyelte a gépeket. Távcsövén keresztül látta, amint két helikopter kötelékben repült, de egyikük lemaradt, és igyekezett pótolni hátrányát.
A fiatalember elmondta, hogy éppen ekkor fordult el az ablaktól, de hamarosan egy robbanást hallott, és mire ismét a szeméhez emelte a messzelátót, már az egyik helikopter égő roncsait fedezhette fel.
Összeállítás a Magyarországon 1990 óta történt katonai légibalesetekről
Magyarország 1978-ban rendszeresítette a pilóták által megbízhatónak, erősnek és egyszerűen kezelhetőnek tartott Mi-24 típusú, szovjet gyártmányú harci helikoptereket. 1985-ig összesen 40 darabot vásároltak belőlük - mondta el a Kővári László repülési szakértő.
Közlése szerint ebből a negyven darabból állították fel a Bakony Harci Helikopter Ezred Főnix és Kerecsen elnevezésű századát. Később, az 1990-es évek közepén újabb 20 darab használt Mi-24-est kapott ajándékba a Magyar Honvédség a volt Német Demokratikus Köztársaság hadseregének állományából. Ezeket azonban végül nem rendszeresítették. Kővári László elmondta, hogy a Mi-24-es helikopterek repülésbiztonsági statisztikája Magyarországon rendkívül jó: történt ugyan összeütközés és kényszerleszállás is, de mindössze egy baleset végződött a két fős személyzet halálával: 1983-ban a 113-as számú Mi-24-es zuhant le.
A szakértő elmondta, hogy a NATO egyedül ezt a szovjet gyártmányú harci helikoptertípust tartja - természetesen megfelelő korszerűsítéssel - alkalmasnak a közös feladatokban való részvételre.
(MTI)
Ajánló: