Tömegközlekedés és parkolás közös chipkártyával<br/>

Vágólapra másolva!
Egységes parkolási-tömegközlekedési rendszerrel az autósok akár 30 százaléka is átszoktatható lenne a tömegközlekedésre - vélik szakértők. Kocsijukat a parkolóban hagyva kedvezményesen vagy ingyen ülhetnének buszra, villamosra.
Vágólapra másolva!

A tömegközlekedés és a parkolás egységesítését szorgalmazza Aba Botond, a Budapesti Közlekedési Részvénytársaság (BKV Rt.) vezérigazgatója. Amennyiben ugyanis ugyanaz a cég szervezi a városi tömegközlekedést, illetve alakítja ki a parkolás szisztémáját, az utas egy kártyával igénybe veheti az összes közlekedési szolgáltatást.

A külvárosokból vagy külső kerületekből érkezők autójukat a chipkártya használatával ingyen leparkolhatják, s ugyanezen kártyával jogosultak utazni a buszokon, villamosokon. Ilyen egységes rendszerre egyébként akad nemzetközi példa is: New Yorkban a parkolás, a hidak, a kompok és a metró üzemeltetője is ugyanazon cég.

Ez a rendszer komplex közlekedéspolitikát tesz lehetővé - mutat rá a legnagyobb előnyre Aba Botond. Ezzel lehetővé válna, hogy az érintett cégek ne egymás mellett, hanem közös cél érdekében tevékenykedjenek. (Mint ismert, pillanatnyilag 3 különböző parkolási társaság üzemel a fővárosban.) Hozzátette: egyelőre azonban Budapesten nem érettek meg a feltételek, összetettek az érdekviszonyok s nincs meg a megfelelő szabályozás sem. Ebben amúgy sem a BKV-nak kellene lépnie, az egységesítést a fővárosi önkormányzatnak kellene kezdeményeznie.

Mások szerint ez ennél is magasabb szabályozást igényel. Jogszabályban kellene rendezni a kérdést. Egy nagyvárosban ma már csak úgy teremthető meg a zavartalan közlekedés, ha átszoktatják az embereket az egyéniről a közösségi közlekedésre - hangoztatják a közlekedési szakemberek. Magyarországon a tömegközlekedés aránya 70 százalékról 60-ra csökkent az elmúlt tíz évben.

Tóth István Tibor, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója szerint a nagyobb városokat kötelezni kell a közösségi közlekedés kialakítására, az embereket pedig annak igénybevételére.

A kormánynak vállalnia kell ezt a döntést - tette hozzá az igazgató. A mai nem megfelelő finanszírozású közlekedési vállalatok csak így válhatnának az egyéni közlekedés versenytársává. Az autó nyújtotta kényelem, szabadságérzet és a saját jármű tudata áll szemben a környezetkímélő, kiszámítható és olcsóbb tömegközlekedéssel - figyelmeztetett a szegedi szakember.

Hazánkban a legelőrehaladottabb állapotban egyébként éppen a szegedi közlekedés egységesítése tart. - Olyan együttműködést tervezünk, amely révén az autójukat a parkolóházakban hagyók kedvezményesen utazhatnának a tömegközlekedési járatokon - mondta Tóth István Tibor.

Az elképzelések szerint ez kétféleképpen valósítható meg. Az egyik változat szerint a parkolójegy birtokában kedvezményesen lehetne jegyet váltani a tömegközlekedési eszközökre. A másik megoldás, hogy a parkolójegy árát kisebb mértékben megemelve ingyen juthatnának hozzá a buszra, villamosra, trolira érvényes szelvényhez az utasok.

Ebben a rendszerben 30 százalékot takaríthatnának meg azok, akik a parkolóban hagynák gépkocsijukat. Tóth István Tibor számításai szerint ily módon az autósok 10-20, akár 30 százaléka is átszoktatható a tömegközlekedésre.

Szegeden a rendszer a parkolóházakra épül majd. Az első kettő megépítése a közeljövőben várható, így összesen 412 megállóhellyel bővül a belvárosi parkolási kínálat. A tervek szerint ezt követően újabb két parkolóház beruházásához fognak hozzá. Ha beválik a módszer, később kiterjesztik más parkolókra is.

(Népszava)

Korábban:

( 2001. április 18.)