Négy kilométerrel hosszabb és négymilliárd forinttal drágább az M3-as legújabb változata

Kósa Lajos Debrecen polgármestere azt az M3-as autópálya-nyomvonalváltozatot támogatja, amely 4 kilométerrel hosszabb és 4-5 milliárd forinttal drágább, viszont kiváltana egy későbbi 60 milliárdos beruházást. A korábbi, Nyíregyháza által is elfogadott B változat általános támogatást élvezett, de eszerint Debrecen később kapcsolódhatott volna csak az autópályához. A Nemzeti Autópálya Rt. reméli, hogy az M3-as Polgár utáni szakaszának D változata 2004-re eléri Nyíregyházát és Debrecent is.

Kósa Lajos Debrecen fideszes polgármestere pénteki sajtótájékoztatóján közölte, az M3-as autópálya Polgár utáni szakaszának A, B, C, és D variánsainak vizsgálata 1999 óta folyik. A most preferált D-változatot szakmai és környezetvédelmi szempontok alapján választották ki. Előnye, hogy autópálya szintű kapcsolatot létesít a két város között - mondta el a politikus.

A debreceni polgármester szerint ez csupán négy kilométerrel jelent hosszabb utat a korábban Nyíregyháza támogatta B-változatnál. Az ezzel járó négy-ötmilliárd forintos többletberuházással azonban elkerülhető a 4-es számú főút Nyíregyháza-Debrecen közötti szakaszának későbbre tervezett 60 milliárdos átépítése. A D-variációval megoldódik Debrecen és Nyíregyháza autópálya-szintű összeköttetése. Kósa Lajos szerint megdöbbentő és érthetetlen, hogy a hajdú-bihari szocialisták nem álltak ki a Debrecennek is előnyösebb megoldás mellett.

A D változat helyett korábban a B változat élvezett általános támogatást, amely Pród helyett Görbeházánál ágazott volna ketté. E változat szerint Nyíregyháza 2004-ig, Debrecen pedig később kapcsolódhatott volna az autópályához. A Szabolcsi szocialisták vezetője Tukacs István korábban azt közölte, a keleti régió megyéi között versenyfutás folyik azért, hogy minél hamarabb kiépüljön a gazdasági versenyképességhez elengedhetetlen infrastruktúra.

Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya Rt. kapcsolati igazgatója az [origo]-nak elmondta, a Nyíregyháza számára előnyösnek tekinthető változat magában foglal egy majdnem teljes körgyűrűt is a város körül. A körgyűrűn keresztül teremtődik meg majd a kapcsolat a záhonyi ipari övezet, és a debreceni nemzetközi repülőtér között.

Az igazgató szerint az M3-as autópálya Polgárig terjedő szakasza elkészültének határideje 2002 november 30. Bakonyi István reméli, hogy a kitűzött határidőnél korábban elkészülnek a munkával. A Polgár utáni szakasz elkészülte - a kapcsolati igazgató szerint - 2004 körül várható, és közel egy időpontban (Debrecent egy kicsit később) kapcsolná össze a két várost az autópályával. A munka befejezésének határidejét befolyásolhatja a nyomvonalról szóló végleges döntés időpontja. Ennek megtörténte után - ha megkapták az építési engedélyt - indul meg a terveztetés, a környezetvédelmi hatásvizsgálat, a régészeti leletmentés és a terület lőszermentesítése - közölte Bakonyi István.

[origo]