Komoly tőkeerős cég kerülhet a betegszállítási piacra, ha az elvi megállapodáson túl konkrét adás-vételi szerződések születnek. A Group 4 Securitas Kft. egyelőre még sem az egészségbiztosítóval, sem az egészségügyi tárcával hivatalosan nem egyeztetett, a lap értesülései szerint csupán az ország alternatív betegszállítói közül a vezető Falck Mediker Kft.-vel tárgyalt annak megvételéről. Igaz: itt lényegében visszavásárlásról lenne szó, hiszen ez a kft. mintegy három éve tulajdonos, s éppen ettől a dán anyavállalattól vette meg az akkor komoly veszteséggel működő céget. Az új résztvevő azonban komoly veszélyt jelenthet s könnyen kiszoríthatja betegszállításban most működő szolgáltatókat.
Kecskeméti Sándor, a Group 4 vezérigazgatója szerint nagyon sok múlik majd azon, miként alakul az egészségügyi privatizáció. - Várakozásaink szerint rövidesen elmozdul a holtpontról a magyar betegellátás, így a sürgősségi betegellátás is, s akkor ez is megfelelő színvonalon, piaci alapon működhet majd - nyilatkozta a vezető.
A Magyarországi Mentők és Betegszállítók Egyesületének elnöke szerint ez a szolgáltatás pillanatnyilag csak akkor lenne kifizetődő, ha minimumtarifákon finanszírozna a kassza, azaz bármekkora teljesítmény esetén sem csökkenhetne a díjazás. Az elnök szerint azonban egy tőkeerős vállalkozás pillanatnyilag tönkretehetné valamennyi kiscéget, akik nem élnék túl a leszorított árak versenyét.
Így a jelenlegi feltételek mellett egyelőre kérdéses, bárkinek érdeke lehet-e újabb szolgáltató befogadása: az úgynevezett betegszállítási OEP-kassza ugyanis zárt, így minél több teljesítményt jelentenek a szolgáltatók, annál kisebb összeg jut egy egységre.
Jóllehet a betegszállításban több megyében most sem működnek alternatív betegszállító cégek, a most bent lévők tartanak attól: ha egy ilyen pénzügyi háttérrel rendelkező külföldi vállalkozás piacot szerez, képes lesz átvészelni a veszteséges időszakot, sőt esetleg még árakat is leszorítani, s kivárni, amíg néhány éven belül az egészségügyi privatizációval üzletet jelenthet ez a terület. Ez pedig egyértelműen a kis, többnyire egy-két gépjárművel dolgozó cégek végét jelentheti.
Ma elsőként az OMSZ-nek kell "befogadnia" az új vállalkozásokat, azaz neki kell együttműködési megállapodást kötnie bármelyik szolgáltatóval. Ha a mentőszolgálat, majd az ÁNTSZ engedélye is meg van, szakmai bizottság dönt arról, az egészségbiztosító támogatja-e és hány gépjárművel adott szolgáltató tevékenységét. Idén mintegy 4,06 milliárd forintból gazdálkodhattak a betegmentő, illetve betegszállító járművek, s átlagosan 58-68 forintot kaptak egy jelentett kilométerért, ez azonban havonta és a teljesítmény függvényében változik. Abban az esetben, ha nem orvosi rendelésre, hanem a beteg saját kérésére érkezik a jármű, 130-200 forintos kilométerpénzt kérnek a szolgáltatók a páciensektől.
Az érintettek szerint Magyarországon is kialakulhat rövid időn belül egy fizetőképes kereslet, s lényegesen többen lesznek képesek arra, hogy saját számlájukra rendeljék meg a betegszállítást, később esetleg a mentést is. Mindez jelenleg csupán a rendelések 5 százalékát teszi ki. Ezen felül pedig az önkormányzatok ilyen feladatokra is szerződhetnének szolgáltatókkal, s meghatározott átlagos, illetve maximális kivonulási időt szabnának, ha pedig ezt a vállalkozó nem teljesíti, a hivatal egyszerűen nem fizet.
Újabb támogatást kapnak a kórházak
Az Egészségügyi Minisztérium azt tervezi, hogy szeptembertől jelentősen megemeli a kórházak számára folyósított betegcsoportonkénti finanszírozási díjat - jelentette be Mikola István szerdán, Veszprémben tartott sajtótájékoztatóján. Az egészségügyi miniszter az emelés mértékét nem árulta el, mint mondta, azt augusztus 28-án, a Pénzügyminisztériummal történő egyeztetést követően kívánja nyilvánosságra hozni. Az emelést a kormány azon döntése tette lehetővé, amelynek nyomán az ágazat 5,6 milliárd forint plusz forráshoz jutott. Mikola István ennek kapcsán megemlítette, hogy a kórházak gazdasági nehézségekkel küzdenek, de emiatt egyetlen intézmény sem fog megszűnni, sőt, okos gazdálkodással helyzetük a jövőben javítható.
Korábban: