Úttorlasszal állt bosszút a Mészkő és Dolomit

A magyar tulajdonban lévő Mészkő és Dolomit Kft. polgárdi bányájában ingyen működtette eddig aszfaltkeverő-üzemét a Hoffmann Építőipari Rt. A szerződés értelmében cserébe kizárólag a Mészkő és Dolomittól vették eddig az M7-es építéséhez szükséges anyagokat. Augusztus 2-a óta azonban a Hoffmann titokban, éjszakánként szállítja be a dolomitot az osztrák érdekeltségű, távolabbi iszkaszentgyörgyi bányából. A Mészkő és Dolomit eltorlaszolta az aszfaltkeverőhöz vezető utat.

1998 végén a Mészkő és Dolomit Kft. szerződést kötött a Hoffmann Építőipari Rt-vel. Eszerint a Mészkő és Dolomit ingyen területet, áramot és infrastruktúrát biztosít a Hoffmannak, cserébe a cég kizárólag a Mészkő és Dolomittól veszi az útépítéshez szükséges karbonátos anyagokat.

Az M7-es építésével megbízott Betonút és Vegyépszer az építés megkezdése előtt pályázatot írt ki alapanyag-beszállításra. A Mészkő és Dolomit a vilonyai dolomitbányájával pályázott. Molnár Lajos, a Mészkő és Dolomit termelési igazgatója az [origo]-nak azt mondta: kedvezően bírálták el a pályázatukat, sőt úgy tudják, hogy a Vegyépszer mindenképpen a vilonyai bányából akarta szállíttatni a dolomitot, mivel az kedvező távolságra van az autópályától, jó minőségű és kedvező áron kínálták. "Nagy volt az esélyünk, ráadásul mi tisztán magyar vállalat vagyunk" - közölte Molnár.

A termelési igazgató úgy tudja, Orbán Győző, a miniszterelnök édesapja, a Dolomit Kft. vezetője megtiltotta, hogy a Mészkő és Dolomit szállíthasson. "A Vegyépszertől ekkor azt mondták, hogy megvennék a bánya egy részét, hogy mindenképpen onnét szállíthassanak. Komoly tárgyalások folytak az ügyben, minden arra utalt, hogy mi szállítunk be, azonban Orbán-papa ezt is lefújta" - állítja Molnár. Hozzátette: már a kauciót is befizették, amit azóta sem kaptak vissza. Magyarázatot sem kaptak arra, miért nem lehettek végül a beszállítók. "Agyonhallgatják a dolgot" - mondta a termelési igazgató.

A Vegyépszer közben megállapodott a Hoffmannal arról, hogy velük keverteti az aszfaltot. A Mészkő és Dolomit úgy gondolta, még mindig kedvező helyzetben van, mivel a Hoffmannal kötött szerződésük értelmében tőlük veszik az anyagokat. Csütörtökön azonban kiderült: a Hoffmann augusztus 2-a óta titokban, éjszakánként szállítja be az iszkaszentgyörgyi bányából származó dolomitot. A bánya tulajdonosa a KÖKA Kő- és Kavicsbányászati Kft. A cég száz százalékos tulajdonosa a Strabag Építő Kft., amely az osztrák Bau Holding érdekeltsége.

"A polgárdi bánya 3 kilométerre van az autópályától. Igaz, ott mészkő van, de jó minőségű, devon-karbon korú, acélkemény mészkő. A rendszerváltás előtt is abból építették az autópályát. De ha mindenképpen dolomitot akarnak, akkor is ott a vilonyai bánya, ami még mindig közelebb van, mint az iszkaszentgyörgyi" - mondta az [origo]-nak Molnár Lajos, a Mészkő és Dolomit Kft. termelési igazgatója. Hozzátette: tavasszal a polgárdi bányából származó mészkővel kevert próbaaszfaltot a Hoffmann Építőipari Rt. az M7-es autópályára. Mégis most azt közölték velük, hogy a Betonépítő kérte, hogy az iszkaszentgyörgyi dolomitot használják inkább.

"Ez nem tisztességes dolog, emögött kitiltás áll. Orbán Viktor azt mondja, magyar cégekkel építtetik az autópályát. Nálunk magyarabb cég ki lenne?" - kesergett Molnár. "Meggyőződésünk, hogy Orbán-papa tiltotta meg, hogy mi szállíthassunk. Nem egy ember, aki részt vesz az útépítésben, mondta nekünk, hogy 'tudjátok, tőletek nem vehetünk'. Ugyanez volt az M3-asnál is, keresztbe szeli a bányánkat az M3-as, mégsem rendeltek tőlünk egy kiló anyagot sem."

Molnár - mivel a Hoffmann megszegte a szerződést - csütörtökön felmondta a szerződést, lezáratta a vizet és a villanyt a polgárdi bányában, és eltorlaszolták a keverőtelephez vezető utat. "A saját utunkon jártak, ingyen kapták a területet. Közösek voltak az érdekeink, mégis titokban, éjszaka szállították be az anyagot, amikor tőlünk csak az éjszakai őr volt ott. Ez arcátlanság, ezt nem tűrjük el az üzlettársunktól" - közölte Molnár.

Az [origo] szerette volna a történtekről megkérdezni a Hoffmann Építőipari Rt. vezetőit, azonban az egyetlen illetékes, Barabás Miklós igazgató eddig nem fogadta megkeresésünket.

Kapcsándi Dóra

Korábbi cikkünk:

Orbánék bányájából olcsóbb a fuvar

Kompromisszum a Dunaferr-ügyben: Orbán is, Zarándok is szállíthat dolomitot