Elkészültek az idei év legfontosabb budai közlekedési felújításai. Szerdán átadták a forgalomnak az Erzsébet-híd lehajtóit és az Attila út Döbrentei tér és Mikó utca közötti szakaszát. Már a múlt héten befejeződött a Szent Gellért rakpart, illetve a Hegyalja út rekonstrukciója.
Az Erzsébet híd felújított lehajtóit ünnepség kíséretében adták át, Demszky Gábor főpolgármester részvételével. A hídavatás hagyományához híven az új lehajtókon söröshordót gurítottak át. A főpolgármester elmondta, hogy a nagyszabású építkezésekre összesen 1 milliárd forintot fordítottak. A lehajtókon ismét mindhárom irányban el lehet hagyni a hidat, sőt a középső ágon haladók, akik eddig csak az Attila út felé mehettek, mától balra kanyarodva egyszerűbben elérhetik a Hegyalja utat is. A déli óráktól eredeti útvonalán fut a 7-es autóbusz.
A második világháború után újjáépített Erzsébet hidat - a lehajtókkal együtt - 1964-ben helyezték forgalomba. A lehajtókhoz utoljára 1972-ben nyúltak, amikor a hídon megszüntették a villamosközlekedést, és ehhez kisebb átalakításokat kellett végezni. A mostani, június 20-án kezdődött rekonstrukció során felújították a 333 méter hosszú felüljáró-rendszert, a Hegyalja út alsó végén lévő forgalmi csomóponttal és a kapcsolódó Döbrentei téri úthálózattal együtt, összesen 20 ezer négyzetmétert. Fölszedték a régi aszfaltot, majd új szigetelést, és háromrétegű aszfaltburkolatot kapott az útfelület. Újjáépítették a szegélyeket és a korlátokat is. Kicserélték a híd saruinak egy részét, a víznyelőket, csepegtetőket, vízköpőket.
Folytatják a munkálatokat a lehajtók alatti területen, itt egyelőre a megváltoztatott forgalmi rend marad érvényben, és a lehajtók alatt, a Hegyalja úti csomópontban továbbra is torlódásokra lehet számítani. A teljes átadás várhatóan október 30-án lesz. Addig az összes érintett utat egy szintbe hozzák, felújítják a Hegyalja út alsó szakaszán a Gellért-hegy támfalait és az Erzsébet híd alatti gyalogos aluljárót.
Az Attila út 1200 méteres szakaszát, a Mikó utca és a Döbrentei tér között szintén szerdán adták át. Itt május végén kezdődtek a munkálatok, hatalmas közlekedési káoszt okozva a környéken. Az [origo] a Fővinform vezetőjétől, Rosta Mariantól megtudta, hogy szerdától az Attila úton végig, kétszer két sávon lehet ismét autózni. A forgalmi rend nem változott, de a parkolási rendet több helyen is szabályozták. Átépítették a Dózsa György téri parkolót, az Alagút előtti és utáni rövidebb útszakaszokon a járdán jelölték ki a parkolóhelyeket. Az 5-ös és a 78-as busz mától az eredeti útvonalán közlekedik, a megállók ismét a régi helyükön vannak.
Az Attila utat utoljára a hatvanas évek végén újították fel. Jelenleg itt is többrétegű, nagy teherbírású aszfaltrétegen haladnak a járművek. Ennek a szakasznak, 16 ezer négyzetméter útfelületnek a felújítása 400 millió forintba került, de sok helyen szükség volt a közműhálózat cseréjére vagy felújítására, amire újabb 300 millió forintot fordítottak. Elvégezték a víz-, csatorna-, és gázvezetékek, valamint az elektromos- és távközlési kábelek cseréjét. Ezenkívül felújították az Attila úti fasort, a fák köré új, egyedi védőkorlátokat helyeztek. Itt is folynak még utómunkálatok, az átadást szeptember közepére tervezik.
Ugyancsak szerdán adták át a Hűvösvölgy felé vezető úton hetek óta lezárt hidat. Az elmúlt napokban a lezárások miatt másfél óráig tartott az út Hidegkútra. A kis hídon kétszer egy sávban lehet áthajtani. Eredeti útvonalukon közlekednek a gyors 56-os buszok is. A Fővinform szerda délutáni tájékoztatása szerint a Moszkva téren és a Szilágyi Erzsébet fasorban szinte mozdulatlanul állt a kocsisor, ennek oka azonban a szokásos délutáni csúcs.
[origo]