Diszkrimináció miatt vonták meg Bogácson a támogatást

Vágólapra másolva!
Az Állami Számvevőszék vizsgálata szerint nem jogszerűen költötte el a Bogácsi Általános Iskola azt a pénzt, amit a roma gyerekek felzárkóztatására kért és kapott az államtól. A támogatást ezért megvonják az intézménytől. A vizsgálatot az oktatási miniszter kezdeményezte idén februárban, miután a kisebbségi ombudsman is élesen bírálta az iskola oktatási gyakorlatát, megállapítva: elkülönítve, gyengébb képzést adva oktatják a roma gyerekeket.
Vágólapra másolva!

Az oktatási miniszter idén februárban kezdeményezett vizsgálatot az Állami Számvevőszéknél annak érdekében, hogy kiderüljön: jogosan kapja-e a Bogácsi Általános Iskola a roma tanulók után járó kiegészítő támogatást, miközben a kisebbségi ombudsman több ízben bírálta az intézményt a roma tanulók elkülönítése miatt. A most lezárult vizsgálat alapján a Bogácsi Általános Iskola jogosulatlanul vette fel a roma gyerekek számára szervezett felzárkóztató és népismereti programokra kapott kiegészítő támogatást - mondta el kérdésünkre Németh Gábor számvevőszéki tanácsos.

A kiegészítő támogatást megvonják, mert az iskola nem teljesítette az igénylési feltételeket: nem tudott olyan igazolással szolgálni, ami azt tanúsította volna, hogy az intézmény kisebbségi feladatot lát el. Az oktatási miniszter az ÁSZ-vizsgálat mellett kezdeményezte az iskola szakmai programjának felülvizsgálatát is. A panaszok szerint az iskolában elkülönítve, gyengébb képzést adva oktatják a roma gyermekeket, és a kisebbségi ombudsman vizsgálatáig külön vécét használhattak, illetve elkülönítve, más eszközökkel étkezhettek.

A kisebbségi ombudsman vizsgálata az után indult meg, hogy az RTL Klub rejtett kamerával készített felvételein az igazgatónő személyesen fejtette ki, hogy azért van viaszos asztalterítő a cigány gyerekek asztalainál, "mert meg kell nézni, hogy mennyi szemetet csinálnak". A roma gyermekek mára azonos evőeszközökkel étkeznek, az iskola szakmai programjában azonban változatlan az elkülönítés. Az ombudsman szerint ezt igazolja az iskola pedagógiai programjában szereplő mondat is, amely szerint "a cigány tanulók esetében a megfelelő életkor elérése mellett az értelmi képesség nem éri el az iskolaérett fokot". A jelentés leszögezi: a roma gyerekek elkülönítésének bogácsi rendszere nemcsak jogszerűtlen, de "ellentmond a pedagógia alapvetéseinek" is.