Visszaállamosíthatják az M5-öst

Vágólapra másolva!
A Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. nem kívánta kommentálni a Világgazdaság azon értesülését, hogy a magyar állam tulajdonában lévő pénzintézet vételi ajánlatot tett az Alföldi Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-re.
Vágólapra másolva!

Ez gyakorlatilag az útdíjas M5-ös visszaállamosítását jelentené, és természetesen a koncessziós szerződés annullálását is. Tarnóczi László, az MFB szóvivője úgy fogalmazott: folynak a tárgyalások a bank és az AKA Rt. között (ismeretes, hogy az MFB-t a közlekedési miniszter hatalmazta föl arra, próbáljon megállapodni az M5-ös bevonásáról az állami - matricás - autópálya-rendszerbe). A szóvivő ugyanakkor beismerte: a díjkompenzáció ügyében - vagyis az állam mennyit fizessen a koncessziós társaságnak azért, hogy az M5-ösön is érvényes legyen az állami matrica - az elképzelések nagyon távol vannak egymástól.

Az AKA Rt. vezérigazgató-helyettese, Harmath László azt mondta a Világgazdaságnak: a társaság nem érzékeli a szándékot a megegyezésre, és mivel már november közepe van, kevés esélyét látja annak, hogy 2002. január 1-jétől az M5-ös beléphessen a matricás rendszerbe. A vezérigazgató-helyettes "nem tud" felvásárlási ajánlatról, ám mint hozzátette: ha létezik is, ez nem a menedzsmentre, hanem az osztrák, illetve francia tulajdonosokra tartozik.

Jól tájékozott politikusi körökben a múlt heti sajtóértesüléseket, amelyek szerint nem születhet megállapodás az M5-ös ügyében, elhamarkodottnak ítélték. A legújabb fejlemények tükrében - hiszen hivatalosan az MFB sem cáfolta, csupán "nem kommentálta" az AKA Rt. esetleges állami kivásárlására tett ajánlatot, ami akár nem hivatalos beismerés is lehet - már nem lehet kizárni, hogy az M5-ösön mégis érvényes lehet majd a matrica, éspedig azért, mert maga a sztráda lesz állami. "Nem elképzelhetetlen a megállapodás" - mondta Tarnóczi László, kiegészítve azzal: az adófizetők pénzéből alkudoznak, a folyamat pedig mindkét fél részéről megfontolást igényel.