Néhány minisztérium nem költ sajtókampányra

Vágólapra másolva!
Igencsak változóan ítélik meg a tárcáknál, hogy érdemes-e költeniük saját imázsukra. A szociális minisztérium és az ISM például rendszeresen szerepel hirdetéseivel a sajtóban. A honvédelmi tárcánál több pénzt szeretnének áldozni e célra. A pénzügyérek, az igazságügyisek és a külügyérek viszont nem tartják fontosnak, hogy tévéképernyőre vagy újságoldalra kerüljenek - legalábbis fizetett hirdetés formájában.
Vágólapra másolva!

A Szociális és Családügyi Minisztérium sajtóirodájának tavalyi költségvetése 32 millió forint volt, ebből finanszíroztak a sajtószemléktől az MTI-előfizetésen át a sajtótájékoztatókon feltálalt pogácsáig szinte mindent. A tárca különböző PR-tevékenységre is több millió forintot fordított, ezek között rendezvények és pályázatok egyaránt szerepelnek.

Május évek óta a családok hónapja, ennek keretében a minisztérium - magánszponzorokkal karöltve - idén Egerben, Kaposvárott és Veresegyházán tartott rendezvénysorozatot. A tárcának 10 millió forintjába kerültek a családi programok. Családpolitikai pályázati csomagra 600 milliót költhetett a tárca, ezen belül médiapályázatok kategóriában is lehetett némi pénzhez jutni.

Az Ifjúsági és Sportminisztérium (ISM) éves szinten 50 millió forintot különít el kommunikációs feladatokra. Ebből fizetik a tárca működéséhez szükséges sajtófigyelő szolgáltatást és az MTI-előfizetést is. Szintén a keretből finanszírozzák sajtótájékoztatók szervezését, díjak és kitüntetések átadását, valamint az úgynevezett kreatív tervező feladatokat, névjegykártyák, levélpapírok készíttetését. Ugyancsak a kommunikációs költségvetést terheli a magyarországi sport, a fogyatékosok sportja, az ifjúsági és drogprevenciós témájú rendezvényeken való hangsúlyos megjelenés (tábla, sajtófal, információs stand felállítása).

Évente rendszeresen három kiállításon vesz részt a tárca: a tavaszi sportkiállításon, az őszi Hó-show-n, valamint a REHA kiállításon.

Az ISM társadalmi célú akcióinak (például: "Szurkolj, ne háborúzz", a szteroid használata elleni kampány) finanszírozását minden esetben külön fejezeti költségvetésből oldja meg. A társadalmi célú kampányok során a kapcsolódó médiafelajánlások segítségével egy 150-200 millió forint értékű megjelenést a médiában a tárca jelentős kedvezménnyel, az összeg 8-10 százalékért kapja meg.

A kulturális tárca 2001-ben molinókra 376 633 forintot költött, a különböző rendezvényeket bemutató figyelemfelhívó plakátok költsége 3 315 258 forintba került. A kulturális tárca intézményeiben elhelyezett úgynevezett fenntartói táblák költsége 269 375 forint. A minisztérium telefonkönyvekben szereplő adatok közzétételére 501 440 forintot költött. Az NKÖM bemutatkozó kiadványának, A tárcatükörnek az elkészítésére 6 701 915 forintot költöttek. Társadalmi célú televíziós és rádiós reklámok elkészítésére 3 172 750 forint állt rendelkezésre. A tárca idei PR- és reklámkerete összesen 16 227 159 forint.

A Környezetvédelmi Minisztérium 2001-ben nem különített el PR- vagy reklámkeretet - közölte Lázár Ádám, a tárca sajtófőnöke. Egy-egy jeles ünnep - a környezetvédelmi világnap és a Föld napja - alkalmából nagyobb akciót indítottak. A környezetvédelem sajtóban való megjelenésének támogatására a korábbi évekhez hasonlóan idén is meghirdették a médiapályázatot. Közel 3,3 milliárd forint támogatási igénnyel jelentkezett a hazai írott és elektronikus sajtó - a kérelmeket azonban még bírálták el.

A Honvédelmi Minisztérium lényegesen kevesebbet költ imázsának javítására, mint amennyi indokolt lenne - derül ki Erdélyi Lajos dandártábornok, szóvivő szavaiból. Ez most valamit változott azzal, hogy néhány hétig tartó országos toborzókampányt tartottak a közelmúltban, amelyre körülbelül 100 millió forintot költöttek. Ugyanennyit szántak a külső, az euroatlanti integrációval kapcsolatos célokra, tájékoztató kiadványok, CD-ROM-ok megjelenését, televíziós és videofilmek készítését támogatták.

A Belügyminisztériumnak nincs külön sajtókerete, részben a nagyobb projekteken belül különítenek el bizonyos részt PR-tevékenységre, részben a tárca általános működési költségeinek részeként finanszírozzák az ilyen típusú kiadásokat - tudtuk meg Csányi Klárától, a BM társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetőjétől. A választások társadalmi propagandájára ugyanakkor elkülönített összeg áll rendelkezésre. A nagyobb projektek reklámját gyakran szponzorok bevonásával oldják meg. Így volt ez az új okmánycsalád bevezetésekor is, amit például a jogosítványokkal kapcsolatban a biztosítók támogattak. Az új útlevelek kibocsátásának hírverését az idegenforgalomban érdekelt cégek szponzorálták.

Az Igazságügyi Minisztériumban azt közölték, hogy a sajtóban megjelenő hirdetésekre nem költenek.

A Pénzügyminisztériumban a 1997-es nyugdíjreform óta nem költöttek PR-kiadásokra egyetlen forintot sem - közölte Vári Ágnes sajtófőnök. A tervek szintjén felmerült egy kommunikációs keret biztosítása, ám ez leghamarabb ebben a hónapban esedékes. A tárca idén újította fel internetes honlapját, illetve új arculatterv is készült, ám ezt a munkát a minisztérium munkatársai végezték.

A Külügyminisztérium nem él a sajtóban hirdetés lehetőségével.