Köztévé: 15 milliárdos adósság lesz

A Népszava információi szerint a köztévé az idei év végére ugyanolyan labilis gazdasági helyzetbe kerülhet, mit tavaly, amikor is a tavaly kapott költségvetési támogatások nélkül be kellett volna zárni az intézmény kapuit.

A Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriuma tegnapi ülésén elfogadta a 2001. második féléves üzleti tervét, valamint a 2002. első féléves üzleti tervet is. A köztévének a mintegy 23 milliárd forintos költségvetési támogatással - amelyhez a tavalyi évben jutott - jelenleg nincsen köztartozása, ugyanakkor az intézkedések folyamatos bevételi forráshoz nem juttatják az MTV Rt.-t. Mindeközben a jelenlegi reklám- és költségvetési bevételek nem elegendőek a stabil működés fenntartásához. Erre a félévre igen visszafogott, 570 millió forintos készpénzes reklámbevétellel számol az MTV elnöke üzleti tervében 2002 első felének végére (júniusra) 10 milliárd forint fölötti adósságállománnyal számol - tudta meg a lap.

A felügyelőbizottság az elnök üzleti tervéről alkotott véleménye szerint pedig az MTV saját tőkéje várhatóan -4,4 milliárd forint lesz a tervezett számok alapján az év végére. Ez a negatív saját tőke pedig ismételten 15 milliárd forint körüli tartozásállomány felhalmozódását okozhatja az fb álláspontja szerint. Szabó László Zsolt volt elnök a 2000-es évet -5,8 milliárdos veszteséggel zárta. Pár hónappal később lemondott. Mendreczkiy Károly, az MTV elnöke a szerdai belső értekezleten úgy fogalmazott: nem Szabó László Zsolt hibája volt, hogy ilyen mélypontra jutott a köztévé, hanem a médiatörvény determinálja az MTV veszteséges működését.

A 2002. első féléves üzleti terv utal arra, hogy egy hosszú lejáratú állami kezességvállalással biztosított hitel felvételét tervezi az MTV, bár a likviditási terv erre vonatkozó elemeket nem tartalmaz. A felügyelőbizottság véleménye szerint ugyanakkor egy ilyen típusú hitel visszafizetésének feltételei nem biztosítottak. Wighardt Mara, az fb elnöke szerint a hitel visszafizetésének forrása végeredményben a képződött eredmény, ami jelenleg nem látszik reális célkitűzésnek.

Az üzleti tervben pozitív eredményként szerepel, hogy valamelyest nőtt a tavalyi évben a köztévé nézettsége. Az üzleti terv szerint a közönségarány tavalyi utolsó negyedévben teljes napot mérve 7,4 százalékról 2002 utolsó negyedévére 7,8 százalékra nőtt a 18-49 évesek körében, a főműsoridőben ugyanez az arány 7,9 százalékról 8,1-re emelkedett. Az üzleti tervben szereplő diagrammok mellett viszont nem megjelölt a forrás. Az RTL Klub ugyanakkor összehasonlító nézettségi adatokat hozott nyilvánosságra, amelyek forrása az AGB Hungary. E cég méri egyedül hivatalosan Magyarországon a televíziók nézettségét. Eszerint a 18-49 éves korosztályban az éves közönségarány főműsoridőben az MTV-ben tavaly 8,7, idén csupán 7,8 százalékot ért el. A 2001 utolsó negyedévére vonatkozó AGB-adatok szerint szeptember és november között ugyancsak csökkent az MTV közönségaránya.

Korábban:

Lefaragások a köztévékben