Mobilról is fizethető lehetne a parkolási díj

Vágólapra másolva!
Nem kell többé aprópénzzel vesződni, különféle parkolókártyákat vásárolni, ha Magyarországon is meghonosítják a mobiltelefonos parkolást. A terv akár két éven belül valóra válhatna, a módszer bevezetéséhez csak 300 millió forintos befektetés kell. Ám kérdés, mit szólnak ehhez az autósok, közülük is főként azok, akiknek nincs mobiljuk. Egy biztos: a parkolóautomatákat gyártó és üzemeltető cégek nem lelkesednek.
Vágólapra másolva!

Lehetséges, hogy hiába költenek az önkormányzatok és a parkolási társulások több száz millió forintot parkolóautomaták felállítására és parkolókártyák bevezetésére. A jövőben ugyanis pénzbedobás és kártyavásárlás helyett mobiltelefonunk segítségével parkolhatunk, azaz ezzel a mindennapos készülékkel egyenlíthetik ki az autósok a parkolási tarifát.

Szirmay Tamás, a Magyar Parkolási Szövetség felügyelőbizottsági tagja és a Parking Kft. igazgatója szerint két éven belül bevezethető a rendszer, mégpedig viszonylag alacsony költséggel, körülbelül 1 millió dollárból, azaz mintegy 300 millió forintból; és az ország teljes területén, egységesen. A megoldás kísérleti jelleggel ugyan, de már működik Hollandiában és Izraelben.

Általa megszűnne az a mai lehetetlen állapot, hogy az autósoknak különféle parkolási kártyákat kell maguknál tartaniuk, ha nem akarnak aprópénzt dobálni az automatába. Jelenleg ugyanis csak a fővárosban három parkolási társulás üzemel.

A mobiltelefon sokkal kényelmesebb megoldás, hiszen nem kell keresgélni az automatát, az állampolgár egyszerűen feltárcsáz egy telefonszámot, kiválasztja a megfelelő menüpontot, egy kóddal és a rendszámmal azonosítja magát, s máris ketyeg a tarifa. A parkolóőr az autó szélvédőjén lévő matrica és a rendszám alapján azonosítja a járművet, s egy mobiltelefon segítségével ellenőrizheti, valóban fizetett-e az autós. Ha nem, akkor jöhet a jól ismert "Mikulás-csomag" a szélvédőre.

Az különösen elnyerné az autósok tetszését, hogy ki lehetne kerülni a korlátozott várakozási övezetek buktatóját, vagyis azt, hogy kétóránként újra pénzt kelljen dobálni az automatába, hiszen a telefonnal bármikor meghosszabbítható a fizetés. Nincs többé fölöslegesen bedobott, "le nem parkolt" forint, ugyanis a mobiltelefonnal akkor állítható meg a "parkolóóra", amikor az autós visszaült a volán mögé.

A rendszer arra is alkalmas, hogy ne csak idehaza, hanem akár külföldön is lehessen parkolási díjat fizetni általa ugyanúgy, ahogyan jó ideje külföldön is használhatjuk saját mobiltelefonunkat.

Még nem eldöntött, hogy a mobiltelefon- és az internetszolgáltatók milyen szerepek kaphatnak a rendszerben. Egyes vélemények szerint a rádiótelefon-társaságok megkerülhetetlenek, hiszen tőlük kapná a havi telefonszámlával együtt a parkolási díj számláját az ügyfél. Ugyanakkor az is lehetséges, hogy a telefon csak mint közvetítőeszköz működjön, s a parkolási tarifát a parkolási társulás az ügyfél bankszámlájáról emelje le, hasonlóan ahhoz, ahogyan sokan a rezsiszámlát fizetik banki átutalással.

Nem futurisztikus, kiállítási technikáról van szó. A rendszer működőképes, és két éven belül be lehetne vezetni Magyarországon - állítja Szirmay Tamás.

A Magyar Parkolási Szövetség elnöke, Tóth József óvatosabban beszél az új technikáról. Egy nemrég készített felmérés szerint az autósok 98 százalékának van mobiltelefonja, a fennmaradó 2 százalékot azonban nem lehet rákényszeríteni a rádiótelefon használatára. Vagyis az automatáknak létjogosultságuk van. Kérdéses az is, hogy akik rendelkeznek is mobillal, szeretnék-e erre a célra használni. Vannak ugyanis, akik névtelenségbe kívánnak majd burkolózni, s nem akarják, hogy adataik bekerüljenek a rendszerbe. Az sem világos még, hogy nem előfizetéses, hanem feltölthető kártyás mobiltelefonnal lehet-e majd fizetni.

Tóth József szerint nem biztos, hogy olcsóbb lenne e rendszernek az üzemeltetése, ha a mobiltelefon-társaságokhoz futnának be a parkolási bevételek, s így a telefonos cégek igényt tartanának a haszon egy részére. Továbbá különleges berendezésekkel kellene felszerelni a parkolóőröket, de legalábbis rendszeres telefonhasználatra kényszeríteni őket.

Az autósok élete viszont kétségtelenül leegyszerűsödhetne, hiszen lehet, hogy telefonálás helyett elegendő lenne egy sms-t küldeni a központba. A parkolási tarifa összegét sem kellene számon tartaniuk, ha díjfizetési övezetenként más-más számot tárcsázhatnak, amelyet az utcán jól látható helyekre festenének fel.

A főváros több kerületébe parkolóautomatákat szállító Siemens Nemzeti Vállalat közúti forgalomtechnikai üzletágának munkatársa, Üveges Péter szkeptikus. Szerinte nem véletlen, hogy Nyugat-Európa több országában is megtorpantak a fejlesztések, és sehol nem terjedt még el a technika. Ez a rendszer semmiképp sem jó a parkolási társulásoknak, hiszen utólag jutnak a pénzükhöz - mondják a Siemensnél, ahol azért is kétkedve fogadják a tervet, mert nem lehet tudni, hogyan fogadják mindezt az autósok. Üveges Péter állítja: automatákra mindig szükség lesz, ezért nincs lehetőség a jelenlegi üzemeltetési költségek lefaragására.

Az egyik parkolási társulás üzemeltetője, a Centrum Parkoló Kft. informatikai vezetője, Szöllősi Katalin a jogszabályi hátteret hiányolja. Szerinte alaposan tanulmányozni kellene, hogy milyen költségekkel lehetne üzemeltetni a mobiltelefonos parkolási rendszert.

Korábban:

Duplán büntetik a parkolási időt túllépőket

A parkolóórák elől az áruházakba menekülnek az autósok

Viszafizethetik a kerékbilincs-bírságot