Veszélyben a Kelenföldi pályaudvar védett épülete

Vágólapra másolva!
A MÁV tervei szerint néhány éve van hátra a Kelenföldi pályaudvar épületének. A fővárosi védettség alatt álló ház lebontásához a főváros városképvédelmi bizottságának, majd a Fővárosi Közgyűlésnek az engedélye kell, vagyis ugyanannak a testületnek, amely a védettséget is elrendelte. A bizottság elnöke és a MÁV elnöke ugyanaz a személy. A bontást ráadásul a kerület sem ellenzi, ha az akadályozza a MÁV nagyszabású korszerűsítő terveit.
Vágólapra másolva!

Már csak a földszinti pénztár üzemel a Kelenföldi pályaudvar épületében. A ház egyéb helyiségeit évek óta nem használják, az emeleti lakásokat statikai problémák miatt kiürítették. A MÁV szakemberei szerint az épület megérett a bontásra - tudta meg az [origo] a fejlesztési és beruházási főosztály munkatársától.

Ehhez kérték a fővárostól, hogy szüntessék meg az épület védettségét. A Fővárosi Közgyűlés szerint ugyanis az épület értékes, ezért is nyilvánították védetté egy rendelettel. A MÁV szerint viszont értéktelen, ráadásul kényelmetlen az utasoknak, mert több helyen fölöslegesen kell föl-le lépcsőzni ott, ahol ezt ki lehetne iktatni.

A fővárosi védettséget élvező épületek felújítására a fővárosnál pénzért is lehet pályázni. A MÁV viszont azt állítja, hogy a ház teljesen tönkrement, nem érné meg felújítani, ezért inkább új utascsarnok építésében gondolkodnak.

Ráday Mihály, a fővárosi Várostervezési és Városképvédelmi Bizottság tagja szerint az ilyen épületek lebontásához a Fővárosi Közgyűlésnek kell majd megadni az engedélyt. Ugyanez a testület nyilvánította védettnek a házat néhány éve.

Mielőtt a közgyűlés elé kerülne a javaslat, át kell mennie a Várostervezési és Városképvédelmi Bizottságon. Ráday azt mondta, küzdeni fog a védett épület eltüntetése ellen, de nehéz lesz, mert a bizottság elnöke Endrédy István, aki egyben a MÁV elnöke is. Az [origo]-nak egyelőre nem sikerült elérnie őt.

A XI. kerület főépítészi irodáján azt mondták, hogy a pályaudvar sorsáról sokat vitáztak, a kerület lakosságának egy része ugyanis ragaszkodik a századfordulón épült, jelenleg fővárosi védettség alatt álló épülethez. A pályaudvar előtti Etele térrel kapcsolatban már elfogadták a városrendezési tervet, ebben városközpont építése szerepel metróállomással, kereskedelmi központtal. A kerület nem ellenzi az idejétmúlt épület lebontását, ha az a MÁV nagyívű fejlesztési elképzeléseit gúzsba köti, de nem kíván kezdeményező lenni az ügyben. A főépítészi iroda szerint a döntéshozásig akár évek is eltelhetnek.