Az ausztriai az első ROLA-vonatbaleset

Vágólapra másolva!
Példa nélkül áll a keddi ausztriai vonatszerencsétlenség. A vasúti kamionszállítással foglalkozó cég illetékese szerint fennállásuk tíz éve alatt még nem történt személyi sérüléssel járó baleset, ahogy még Nyugat-Európában sem volt ilyenre példa az úgynevezett ROLA-vonatoknál.
Vágólapra másolva!

Fotó: EPA

Évente körülbelül 110 ezer kamiont szállítanak ilyen módon, a cég tíz éves működése alatt azonban még nem történt személyi sérüléssel járó baleset - mondta el az [origo]-nak a balesettel kapcsolatban Fári János, a Hungarokombi Kft. ROLA-divíziójának vezetője. A többek között vasúti kamionszállítással is foglalkozó cég a főszervezője a Szeged és Sopron, valamint az ausztriai Wels között közlekedő ROLA-szerelvényeknek. Szeged és Wels, illetve Sopron és Wels között naponta 5-5 vonatpár, vagyis összesen 20 szerelvény közlekedik.

Olcsó, környezetkímélő és több szempontból is praktikusnak számít a kamionok, teherautók ROLA (Rollenden Landtrasse, azaz guruló országút) rendszerben való szállítása, melynek lényege, hogy a közúti szállítójárműveket speciális vasúti kocsikon juttatják a célállomás közelébe. A benzinköltségen kívül a szállíttató a határokon való átkelésre fordított időn is spórol, a sofőröknek pedig kevesebb fáradsággal kell számolniuk. A vám- és hatósági vizsgálatokat a ROLA-terminálokon végzik el, ezzel jelentősen csökken a határokon való várakozás ideje. További előny, hogy nem szükségesek külön engedélyek ahhoz, hogy a teherjárművek a ROLA-terminálok 70 kilométeres körzetén belül közlekedjenek, illetve le- és felrakodjanak.

Az a két sofőr, aki saját kamionjának fülkéjében utazott, vétett a szigorú előírásokkal szemben. Fári János szerint az eset olyan, mint aki annak köszönhetően menekül meg egy balesetben, hogy nem kötötte be a biztonsági övét. A vonaton lévő kamionok fülkéiben ugyanis tilos a szerelvény elindulása után tartózkodni. Ez több veszélyt is magában hordoz, például a magasfeszültségű felsővezeték áthúzhat a fülkén, amely halálos áramütéshez vezethet - mondta Fári János. A szerelvény kisiklása esetén is fokozott veszélynek van kitéve az, aki a kamion fülkéjében utazik, továbbá balesethez vezethet az is, ha valami miatt kiszáll fülkéjéből a sofőr, a gyakran 100 kilométeres sebességgel haladó vonaton.

Az effajta szállítás baleseti mutatói amúgy nagyságrendekkel jobbak, mint a közúti közlekedésé, mondta Fári János, aki szerint a keddihez hasonló baleset nemcsak itthon, de Nyugat-Európában sem történt még ROLA-szerelvénnyel.

Nem hiányzik a könyvtárából?

Peter Herring: A vasút története