A fővárosi parkolás legnagyobb problémája, hogy szinte teljesen ad hoc jelleggel történik ma a parkolóházak és mélygarázsok kialakítása Budapesten. Nincs egy egységes rendszer, amelybe illeszkedhetnének a tervek, nincs egységes irányítás, a kerületek saját elhatározás alapján döntenek. Mindennek ok az, hogy a szabad telkek szinte kizárólag a kerületi önkormányzatok tulajdonában vannak - magyarázta Pócs Attila, a fővárosi önkormányzat programirodájának vezetője. Azok pedig nem a forgalomtechnikai követelményeknek megfelelően, sokkal inkább anyagi helyzetük függvényében gazdálkodnak a rendelkezésükre álló ingatlanokkal. Márpedig egy belvárosi telket lényegesen gazdaságosabb irodaházként értékesíteni, mint parkolóházat építeni rajta.
A főváros mára egy nagy parkolóhoz vált hasonlóvá - jelentette ki Szirmay Tamás, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója. Megdöbbentő adat: Budapesten összesen 600 ezer személyautó után fizetnek súlyadót, s az átmenőforgalommal, turistákkal, haszongépjárművekkel együtt az elméleti járműszám elérheti az 1,2 milliót. Ezzel szemben Budapesten összesen legfeljebb 120 ezer parkolóhely van.
A parkolóhelyek értékesítése valójában hiánygazdálkodás - figyelmeztet Tóth József, a Magyr Parkolási Szövetség elnöke. Az egyik legnagyobb probléma, hogy Budapest városszerkezetét nem a mai forgalmi leterheltségre tervezték, a már meglévő, szűkösre szabott közterület mérete nem növelhető - magyarázza az elnök.
A belvárosi áldatlan állapotok kezelésére egyetlen megoldás a mélygarázs lehet. Igaz, döcögve, de úgy tűnik, beindul a mélygarázsok tömeges építése. Tegnap elfogadta a főváros közgyűlése a Városháza alá tervezett 850 férőhelyes mélygarázs építéséről szóló előterjesztést. Ennek értelmében a hosszú ideje napirenden lévő projekt előreláthatólag 2006-ra készül el. Ezzel néhány éven belül valamelyest enyhül a belvárosban szinte általánossá vált közlekedési káosz. A belvárosban szinte mindenfelé parkolókat építenek: készül a mélygarázs a Szabadság téren, a Szent István téren, a Roosevelt téren. Tervek vannak a Liszt Ferenc téren, a Jókai téren, de még a Nagymező utca alatt is föld alatti parkolóobjektum kialakítására. Minderre óriási szükség lenne, hiszen a Nagykörúton belül 3-5 ezer parkolóhelyet kellene kialakítani - állítják szakértők.
Korábban: