<P class="MsoNormal">Visszamenőleges béremelés a MÁV-nál

Vágólapra másolva!
A magyar gazdaság teljesítése lehetővé teszi, hogy a MÁV-nál eltérjenek a hároméves megállapodásban szabályozott bérfejlesztési lehetőségektől - közölte Fónagy János közlekedési miniszter. A mostani béremelésnek a szakszervezetek örülnek, de attól tartanak, csupán kampányfogásról van szó.
Vágólapra másolva!

A MÁV-nál 2002-ben 10,5 százalékos bérfejlesztést hajtanak végre a hároméves megállapodás által lehetővé váló 6,875 százalék helyett - jelentette be Fónagy János közlekedési miniszter. A 10,5 százalékos béremelés 2002. január 1-jétől visszamenőlegesen lesz érvényes. Fónagy emlékeztetett arra, hogy a kormány, a közlekedési tárca és a MÁV vezetői kötelező érvényűnek tekintik a két és fél éve kötött hároméves megállapodást. Az abban szereplő lehetőségekhez képest minden évben magasabb bérfejlesztést hajtottak végre a vasútnál. Tavalyelőtt a megállapodás szerinti 12,4 százalékos, 2001-ben 11,2 százalék helyett 13,1 százalék volt az átlagos béremelkedés - mondta a miniszter.

Fónagy János jelezte, hogy a MÁV-nál az 55 ezer vasutas dolgozó teljesítményét, illetve a MÁV gazdálkodási eredményét nem lehet szoros összefüggésbe hozni, az intézményrendszer változtatásra szorul.

Elégtétellel vette tudomásul a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) a miniszter bejelentését, hiszen a mostani bérfejlesztést ugyanazokkal az érvekkel támasztotta alá, mint amit az érdekvédelem is hangoztatott a sikertelen bértárgyalások során - mondta Gaskó István elnök. Hozzátette, a mostani emelés még mindig 5 százalékkal elmaradt a nemzetgazdaság eredményeitől. Értékes gesztus, de nem kompenzálja a veszteségeinket - jelentette ki Gaskó István.

A VDSZSZ elkezdte egy esetleges demonstrációra való készség felmérését, amit a mostani bejelentésnek köszönhetően a választásokig nem folytat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy engednek követeléseikből - mondta az elnök.

A közlekedési miniszter tegnapi bejelentésével nevetségessé tette a tárcát és a kormány is, hiszen teljesen világos, hogy a mostani béremelés politikai megrendelés eredménye - mondta Borsi János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke. A kormánynak minden pénzt megér, hogy tovább maradhasson az ország élén, a mostani lépését úgy tette meg, hogy nem egyeztetett sem a szakszervezetekkel, sem a MÁV Rt. vezetésével. Borsik szerint a vasutasok nyilván örülnek majd a pénznek, de a kormányról alkotott véleményük nem változik, hiszen mindenki tudja, hogy csupán a közelgő választásoknak szólt a mostani béremelés.

Jogos volt a vasutasok 10,5 százalékos bérkövetelése, amit a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) követelt a 2002. évi bértárgyalásokon, hiszen a közlekedési miniszter tegnapi bejelentése egyértelműen ezt igazolta - véli az érdekvédelmi szervezet. A VSZ kezdeményezte a Vasúti Érdekegyeztető Tanács soron kívüli összehívását, hogy mielőbb megszülessen az újabb bérfejlesztés részletkérdéseiről a megállapodás.

Korábban:

Bírósághoz fordul a MÁV