<P class="MsoNormal">Alkotmánybíróság vizsgálja az M7-es felújítását

Vágólapra másolva!
A Fővárosi Bíróság az Alkotmánybírósághoz fordul amiatt a kormányhatározat miatt, amely alapján közbeszerzési pályázat nélkül kaphatott autópálya-építési megbízást a Vegyépszer Rt. Ha az Alkotmánybíróság megalapozottnak találja az aggályokat, alkotmánysértőnek bizonyulhat az Orbán-kormány által követett pályáztatás nélküli beruházások gyakorlata.
Vágólapra másolva!

Az Alkotmánybíróságtól vár döntést a Fővárosi Bíróság (FB) az Orbán-kormány közbeszerzéseket, pályáztatásokat mellőző autópályaépítési gyakorlatát lehetővé tévő kormányrendelet miatt. A bírósághoz a Strabag Rt. fordult közigazgatási eljárás keretében, mert törvénysértőnek tartotta azt, hogy a Vegyépszer Rt. közbeszerzési pályázat kiírása nélkül nyerte el több autópálya, például a 60 milliárd forintba kerülő M7-es építésének, felújításának jogát.

A Strabag szerint a Vegyépszer Rt. a közbeszerzési törvény megkerülésével jutott megbízáshoz. Szerintük, mivel közpénzekből épül az autópálya, mindenképpen pályáztatni kellett volna a beruházást. Az alperes Közbeszerezési Döntőbizottság szerint egy 2000-es kormányrendelet értelmében nem kellett közbeszerzési pályázatot kiírni. A kormányrendelet kivonta a közbeszerzési törvény hatálya alól az autópályaépítéseket.

Bár a Nemzeti Autópálya Rt. másodrendű felperesként szerepel az ügyben, jogi képviselője mégis az alperes álláspontjával ért egyet. Szerinte nem állami pénzekről van szó, az építkezést a Magyar Fejlesztési Bank finanszírozta, amely bár állami tulajdonú cég, az általa nyújtott támogatások már nem minősülnek közpénznek, ezért nem szükséges pályáztatni a beruházásokat. Emellett a Nemzeti Autópálya Rt. (amely az MFB tulajdona) volt a megrendelője az építkezéseknek, nem a magyar állam. Bár a cég közvetve állami tulajdonú, a munkálatok elvégzésére az Rt. adott megbízást, nem az állam. Ezért sem szükséges kiírni a pályázatokat - közölte a vállalat jogi képviselője a tárgyaláson.

A Strabag jogi képviselője viszont úgy vélte, hogy az autópálya-építések valódi megrendelője a magyar állam. Így valójában színlelt szerződésekről van szó. Ezért egy másik perben a szerződések semmiségének kimondását kérte a Strabag - közölte a jogi képviselő.

A bíróság az alkotmánybírósági döntésig felfüggesztette az eljárást. Amennyiben az Alkotmánybíróság megalapozottnak találja a FB aggályát, akkor alkotmánysértőnek minősül az Orbán-kormány autópályaépítési gyakorlata, illetve az általánosnak mondható pályázat nélküli beruházások is. Ezt az akkori ellenzék többször felvetette, mert szerintük ez az eljárás alkalmas arra, hogy vállalkozások politikai alapon kaphassanak szerződéseket, és ne a legolcsóbb, legjobb minőségű munkát nyújtó cég kapjon megbízást.

Az [origo] szerette volna megtudni a Fidesz álláspontját a fejleményekkel kapcsolatban. A vitatott kormányrendelet ugyanis még az Orbán-kormány idején született. A párt vezetői azonban nem kívántak nyilatkozni. Azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a Fidesz nem, csak a Nemzeti Autópálya Rt. nyilatkozik az ügyről.

Egyelőre a Magyar fejlesztési Bank nem kívánja kommentálni a bíróságon történteket, és azt sem, változhat-e a fejlemények következtében az autópálya-építésekkel kapcsolatos hitelnyújtási gyakorlat - közölte Horváth József szóvivő.

Korábban:

Állami pénzből gazdagodtak meg a Vegyépszer vezetői

Minőségellenőrző céggel vizsgáltatnák az autópálya-építést

Nyár közepén enyhülhet a dugó az M7-esen

Hetvenmilliárd forintot költöttek eddig autópálya-építésre