A pilóta hibája okozta a szaloniki repülőbalesetet

Vágólapra másolva!
A Polgári Légiközlekedési Hatóság lezárta a 2000. július negyedikén, Thesszaloniki repülőterén történt baleset vizsgálatát. A hatóság megállapította, hogy a Malév-gép pilótája okozta a balesetet, ugyanis nem követte a görög irányítók utasításait, és behúzott futóművel ért földet, majd így csúszott 12 másodpercen keresztül.
Vágólapra másolva!

A hatóság megállapította, hogy a pilóta hibájából ért földet kiengedett futómű nélkül a TU-154-es, majd csúszott másodpercekig a betonon 243 km/órás sebességgel. A két évvel ezelőtt történt baleset szerencsésen végződött, mert a gép átstartolt, újra a magasba emelkedett, a repülőgép azonban súlyos, javíthatatlan sérüléseket szenvedett. A vizsgálat azért tartott két évnél is tovább, mert sok hangfelvételt kellett elemezni, összehasonlítani, emellett többször is meghallgatták a pilótákat, sőt az utaskísérőknek is írásban kellett beszámolniuk arról, hogy mi történt, és szerintük mi okozhatta a balesetet - mondta az [origo]-nak Pető György, a Polgári Légiközlekedési Hatóság kommunikációs igazgatója. A TU-154-es pilótafülkéjében elhangzott beszélgetés teljes egészében rendelkezésükre állt. Az a korábban felmerült eshetőség, hogy a pilótafülkében tartózkodó utaskísérők zavarták meg a pilótákat, és ez hozzájárult volna a balesethez, nem nyert bizonyítást - mondta Pető.

A vizsgálat szerint a Malév-gép pilótái nem észlelték, hogy a futóművek behúzott állapotban vannak. Erre utal, hogy a sikeres átstartolás után a pilóták még nem tudták, mi történt. Az emelkedés után először egymást kérdezték, hogy mi is történt, pár pillanat múlva pedig a görög irányítótól kétszer is megkérdezték, hogy miért kellett átstartolniuk. A balesethez az vezetett, hogy a repülőgép személyzete az utasításokkal ellentétben az engedélyezettnél korábban fordult be a repülőtér irányába, ezzel a számítottnál korábban érte azt el. Emiatt mind a személyzet, mind pedig a légiirányítás időzavarba került, ami a pilóták közötti együttműködés összeomlásához vezetett. Ennek az összeomlásnak az eredménye lett, hogy a leszállás előtti kötelező ellenőrzőlistát nem olvasta fel a személyzet. A futóművek benti helyzetére figyelmeztető dudát a személyzet kikapcsolta, ami egyébként a Malév főpilótai utasítása értelmében - a leszállás előtti ellenőrzőlista felolvasásáig - engedélyezett volt. Az ellenőrzőlista - kötelezően előírt - felolvasása azonban elmaradt, így a személyzetnek nem volt módja meggyőződni arról, hogy a jelződuda bekapcsolt, illetve hogy a futómű nyitott állapotban van-e.

A Malév az eset tanulságait levonva új intézkedést hozott, mely ma is érvényben van, megváltoztatta az ellenőrzőlista olvasásának rendjét. A baleset előtt csak a repülőgépet vezető pilóta volt köteles elrendelni a lista olvasását, az új intézkedés szerint azonban a jövőben, ha ezt elmulasztja, a lista olvasását a másik pilóta köteles felszólítás nélkül elkezdeni.

A Polgári Légiközlekedési Hatóság visszavonta a repülőgép parancsnokának oktatói, illetve parancsnoki jogosítását, és mindkét pilótát kötelezte az újbóli teljes körű közforgalmú pilóta vizsga letételére. A repülőgép személyzete ellen jelenleg büntetőeljárás folyik, ezért annak jogerős lezárásáig nem kaphatnak engedélyt, vagyis nem repülhetnek.