Nincs megfelelő iskola az autista gyerekeknek

A nagykőrösi polgármesteri hivatalt a közelmúltban hat család is azért kereste meg, mert nincs olyan iskola a környéken, ahova felvennék autista gyermeküket. A probléma azonban nemcsak Pest megyét, hanem az egész országot érinti: a legtöbb szakintézmény várólistára helyezi az autista gyerekeket, vagy egyszerűen elutasítja a jelentkezőket. Nemcsak pénzből, hanem szakemberből is hiány van, miközben egyre több autista gyermek születik Magyarországon.

Czira Szabolcs nagykőrösi polgármester, a Fidesz országgyűlési képviselője a héten írásbeli kérdést intézett az egészségügyi, szociális és családügyi miniszterhez, amelyben arról érdeklődött, hogy tárca mit kíván tenni a nagykőrösi autista gyerekekért. A polgármester azt követően fordult a minisztériumhoz, hogy a közelmúltban hat helyi család is megkereste : a környéken nem találnak olyan intézményt, ahova felvennék iskoláskorú autista gyermeküket.

Czira az [origo]-nak elmondta: a környéken egyáltalán nincs olyan iskola, ahol képzett szakemberek tudnának foglalkozni ezekkel a gyerekekkel, a szomszédos megyében lévő Kecskeméten lévő intézménybe pedig nem veszik fel őket. A polgármester elmondása szerint a szülők jelenleg csak két, nehezen járható módon tudják iskoláztatni gyermekeiket. 

Az egyik lehetőség, hogy egy ismerős segítségével elintézik, hogy bejelentett kecskeméti lakosok legyenek, és így gyermeküket felvegyék az ottani intézménybe. Ezzel a trükkel nyilván nem tud élni mindenki, ahogy azt sem tudja vállalni minden szülő, hogy saját maga részt vegyen az autista gyerekek ellátását oktató alapképzésen, és otthon maradjon a gyermekével.

Czira azt mondja: ha a minisztériumtól segítséget kapnak, akkor vállalják, hogy Nagykőrösön létesítenek egy autista gyerekek képzésével foglalkozó intézményt. Ehhez persze pénzre és megfelelő szakemberekre van szükség. A minisztériumban közölték, a 15 napos törvényes határidőn belül adnak majd választ a képviselő kérdésére.

A polgármester tudomása szerint egyébként a Pest megyei önkormányzat már tavaly foglalkozott azzal a tervvel, hogy Cegléden létrehozzanak egy speciális iskolát. Az önkormányzatnál megkeresésünkre elmondták: Pest megyében jelenleg csak Vácon működik olyan iskola, ahol külön autista gyermekekkel foglalkoznak, ez az intézmény azonban telített, így újabb diákokat nem tud felvenni. Az önkormányzat azt tervezi, hogy Cegléden létrehoz egy autista és értelmi fogyatékos gyermekek ellátásával foglalkozó iskolát. A tervek szerint ez az intézmény szeptembertől kezdhet működni, előtte azonban fel kell újítani, és át kell alakítani az erre kijelölt épületet.

A probléma nemcsak Pest megyét, hanem az egész országot érinti - derül ki abból a tanulmányból, amelyet az Autisták Érdekvédelmi Egyesülete (AÉE) készített az oktatási törvény módosításához. A szervezet szerint gyakori tapasztalat, hogy az autista gyermekeket oktató intézmények várólistát kénytelenek felállítani, vagy pedig helyhiány miatt egyszerűen elutasítják a jelentkezőket.

A legsúlyosabb problémát persze az jelenti, ha a környéken egyáltalán nincs olyan intézmény, ahol foglalkozni tudnának a gyerekkel. A legrosszabb helyzetben a kistelepülésen élő családok vannak, a szülők ugyanis sok esetben képtelenek arra, hogy a nagyobb távolságban lévő intézményekbe elvigyék autista gyermeküket.

Az AÉE elnöke, Faragó Ferenc az [origo]-nak megerősítette, hogy országos problémáról van szó. Az autista gyerekek - akiket korábban az értelmi fogyatékosok közé soroltak - számára ma gyakorlatilag nem léteznek szakintézmények. Az iskoláskorú gyerekek előtt ennek hiányában két út áll: vagy felveszik őket a korábban kisegítő iskolákként ismert intézményekbe, vagy pedig beíratják őket egy hagyományos iskolába. Ha pedig a gyermek egyáltalán nem bír beilleszkedni ezekbe az iskolákba, akkor képzési kötelezettnek nyilváníthatják. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tanár keresi fel a gyereket az otthonában, és hetente három órát tart számára.

Az integráció és a kommunikáció terén súlyos problémákkal küszködő gyerekeknek azonban egyik iskolatípus sem megfelelő, a képzési kötelezettségnek pedig lényegében semmi haszna sincs - tette hozzá Faragó, aki szerint ezeknek a gyerekeknek külön intézményekre van szükségük. Jelenleg azonban legfeljebb olyan iskolák vannak, ahol dolgoznak speciálisan képzett pedagógusok is, akik megfelelő ellátást tudnak adni az autista diákoknak.

Faragó szerint ahhoz, hogy a helyzet megváltozzon, nemcsak pénzre, hanem megfelelő szakemberekre is szükség van. A speciálisan ezzel a területtel foglalkozó szakemberek képzése - amely néhány évvel ezelőtt indult meg - azért fontos, mert ezek a gyerekek különös törődést igényelnek. Faragó például egy olyan budapesti iskola igazgatója, ahol jelenleg is van egy autista gyerekekből álló csoport. A hat diákkal négy szakértő pedagógus foglalkozik, az igazgató szerint azonban lehet, hogy még ennél is többre lenne szükség.

Faragó hozzátette: tisztában van azzal, ha a döntéshozó pénzügyi szakemberek meghallják, hogy egy kisebb autista csoport is ilyen sok pedagógust igényel, akkor nem szívesen áldoznak az ilyen intézmények felállítására. Pedig az igazgató szerint mindenképpen rendezni kell ezt a problémát, már csak azért is, mert az elmúlt évek adatai szerint egyre több autista gyermek születik Magyarországon, akikről gondoskodni kell.

Pethő András

KAPCSOLÓDÓ CIKK