Vádemelési javaslat Országimázs-ügyben

Az előző kormány idején működött Országimázs Központ ügyében három gyanúsított ellen javasolt vádemelést a rendőrség. A nyomozók szerint az imázsközpont négy kiadványának nyomdai szerződéseivel 823 millió forintos kárt okoztak a költségvetésnek. Stumpf István, az imázsközpontot felügyelő volt kancelláriaminiszter szerint egykori munkatársai törvényesen jártak el az ügyben. A gyanúsítottak védői az eljárás megszüntetését kérték. Szerintük ugyanis szakértők is alátámasztották, hogy a piaci áron készültek a vitatott kiadványok. Az autópálya-nyomozásban a Nemzeti Autópálya Rt. két korábbi vezetőjét gyanúsítják sok százmilliós hűtlen kezeléssel.

Vádemelési javaslattal zárta le a nyomozást Országimázs-ügyben a rendőrség, amelyet még az előző ciklusban indítottak két szocialista politikus feljelentésére - jelentette be az ORFK Szervezett Bűnözés Elleni Igazgatóságának igazgatóhelyettese, Liszka Károly. E szerint csalás bűntettével alaposan gyanúsítható a Happy End Kft. ügyvezetője, Cs. Nóra, valamint az alvállalkozó MERT 2000 Rt. vezérigazgatója, T. Szabolcs. Az egykori Országimázs Központ részéről pedig N. Bernadett osztályvezetőt gyanúsítják hanyag kezeléssel. A nyomozók szerint az imázsközpont négy kiadványának nyomdai szerződéseivel 823 millió forintos kárt okoztak a költségvetésnek.

A kiadványok elkészítésére az imázsközpont a Fidesz-közelinek tartott, a párt több választási kampányát lebonyolító Happy Enddel szerződött. A cég úgy növelte meg a szerződés szerint kikötött, húsz százalékos maximális hasznát a nyomozók szerint, hogy alvállalkozóként bevonta az abban az évben alakult MERT 2000 Rt.-t, amelynek vezetője egyben a Happy End nyomdai referense is volt. A tényleges nyomdai munkát a Szikra és a Révai Nyomda végezte, fele akkorra összegért, mint amennyiről a MERT 2000 számlát adott a Happy Endnek, amelyet a Miniszterelnöki Hivatal fizetett.

Stumpf István, az Orbán-kormány kancelláriaminisztere az [origo]-nak a vádemelési javaslattal kapcsolatban elmondta, hogy a konkért ügyet nem ismeri, munkatársai intézték az Országjáró című kiadvány megjelentetését. A volt miniszter csak annyit közölte: "meg vagyok győződve arról, hogy munkatársaim a jogszabályoknak megfelelően jártak el".

Rettegi István, T. Szabolcs ügyvédje az [origo]-nak elmondta, hogy már április elején közölte a rendőrség, hogy vádemelési javaslattal zárják az ügyet. Ezek után Rettegi az eljárás megszüntetését kérte a Fővárosi Főügyészségtől, az ügyészség valószínűleg napokon belül dönt arról: vádat emel, az ügyvéd kérésének helyt adva megszünteti az eljárást, vagy pótnyomozást rendel el.

Rettegi közölte azt is, hogy azért kérték az eljárás megszüntetését, mert védence nem követett el csalást, amikor a MERT 2000 Rt. ügyvezetőjeként a Szikra Nyomdát bízta meg az Országjáró című újság nyomdai munkálataival. A gyanú szerint ezzel úgy kapott állami pénzeket a cég, hogy nem végzett tényleges munkát. Az ügyvéd szerint viszont ez nem igaz, mert csak a nyomdai munkálatokat bízta a MERT 2000 a Szikra Nyomdára, de más munkákat, így a nyomtatás előkészítését - a levilágítást, korrektúrázást - már T. Szabolcs cége végezte. A gyanúsítás szerint emellett a piaci árnál magasabb költségeket számlázott a vállalkozás. Rettegi ugyanakkor azt állítja, hogy a rendőrség által kirendelt szakértő azt állapította meg, hogy piaci áron, darabonként 40 forintért készültek a kiadványok.

Cs. Nórát, a Happy End ügyvezetőjeként lényegében ugyanebben a csalási ügyben gyanúsították meg. Bíró Tamás, Cs. Nóra védője azt mondta, az ügyészségen az eljárás megszüntetését kérték, mert szakértői vélemények is alátámasztják, hogy piaci áron készültek a vitatott, állami pénzből készült kiadványok, így nem követett el védence törvénysértést.

Az egykori Országimázs Központ osztályvezetője azért lett gyanúsított, mert ő írta alá a szerződéseket és igazolta a kifizetéseket, és mindezek során "nem a tőle elvárható gondossággal járt el".

Tóth István Zoltán az Országimázs Központ egykori vezetője a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal jelentésének januári nyilvánosságra hozásakor kijelentette: Az Országimázs Központ (OK) egész tevékenységét kormányzati jóváhagyással, törvényesen, a kormányzati szervekre vonatkozó jogszabályok szerint végezte. Tóth akkor tagadta, hogy a Millenniumi Országjáró című kiadvánnyal kapcsolatos költségek teljesítése ne lenne igazolható. Mint mondta, a kiadványt előállító Szikra Lapnyomda a Magyar Postához juttatta el a lapot, ahol tételes átadás-átvétel történt, és a posta ezt követően terjesztette az újságot. Tóth István Zoltán megjegyezte azt is, hogy döntse el mindenki, hogy a standokon megvásárolható újságok 100 forint körüli vagy azt meghaladó áraihoz képest a Millenniumi Országjáró bruttó 41 forint 20 filléres előállítási költségeit soknak vagy kevésnek találja-e.

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKK