A NATO legkisebb légiereje lesz a magyar

Vágólapra másolva!
A védelmi felülvizsgálat után radikálisan csökkentik a magyar légierő repülőgépeinek és harci helikoptereinek számát. Utóbbiból összesen tizenkettőt hagynak meg a 36-ból, a MIG-29-eseket pedig a korábbi elképzelésektől eltérően 2009-ben végleg kivonják a hadrendből, ahogy erre a sorsra jut több tucat szállítóhelikopter is - írja a Magyar Hírlap.
Vágólapra másolva!

A közelmúltban befejeződött védelmi felülvizsgálat szerint a megmaradó gépek száma elegendő lesz a magyar légtér védelmére és a NATO kötelezettségek teljesítésére. Több katonai szakértő szerint ugyanakkor a Magyar Honvédség repülőeszközei, például az MI-24-es harci helikopterek sok mindenre alkalmasak, de nem arra, hogy együttműködjenek a többi NATO-tagállam légierejével, ráadásul már elég öregek is, sok már nem is hadra fogható - írja a Magyar Hírlap.

A használhatatlanok újraélesztése és a felújítások több tízmilliárd forinttal terhelnék meg a honvédségi költségvetést. Az egyik legnagyobb tétel a már említett MIG-29-esek modernizálása volna. Csak a gépek sárkányszerkezetének üzemidő- hosszabbítására 5,5 milliárd forintot költött tavaly a tárca.

Idén már megkezdődött a hajtóművek felülvizsgálata is, illetve a szükséges javítások elvégzése, ez legalább 2-3 milliárdba kerül. Igaz, ha a munkával végeznek, a jelenleg meglévő 27 MIG-29-esből 14 elvileg használható lesz - a lap szerint. Azért csak elvileg, mert a tíz éve érkezett harci repülőgépek egyre gyakoribb javításához, az orosz gyártóktól nehezen vagy egyáltalán nem lehet beszerezni a szükséges alkatrészeket. Így ezeket használaton kívüli gépekből nyerik ki. Az életképesnek nyilvánított MiG-ek hadrafoghatósága 50 százalék körüli.

Nem sokkal jobb a helyzet a harci helikopterekkel sem. A ma még hadrendben álló forgószárnyas gépek közül 7-8 működik, ám ezek nem NATO-kompatibilisek. Jelentős változást eredményez majd 2006, illetve 2007, amikor megérkeznek a svéd Gripenek. A lap szerint a 14 Gripen rendszerbe állítása 210 milliárd forintba kerül. A Gripen-pilóták egy részének felkészítése már megkezdődött, a jövőben 20 harcirepülőgép-vezetőre tartanak igényt - írja a Magyar Hírlap.