15 milliárd kellene a fővárosi hidak felújítására

Vágólapra másolva!
Nem lenne szabad tovább halogatni a fővárosi Duna-hidak nagyfelújítását, ám pénzhiány miatt még éveket kell várni erre. A szakemberek szerint élet- és balesetveszélyről nincs szó, ám a hidak többségén utoljára minimum húsz éve végeztek nagyfelújítást. A munkálatok legalább 15 milliárd forintba kerülnének - írja a Népszabadság.
Vágólapra másolva!

Egyelőre nem tudni, mikor lesz pénz arra, hogy elvégezzék az indokolt felújításokat a főváros hat Duna-hídjánál. Ugyan még egyetlen átkelő sem balesetveszélyes, illetve nem kell rajta korlátozni a forgalmat, többségük már túljutott eredeti ciklusidején. A legjobb minőségű korrózióvédelem garantált időtartama legfeljebb tizenöt év, ezt pedig jócskán meghaladja a húsz-huszonöt éves acélszerkezetek életkora - írja a Népszabadság.

A legégetőbb a Margit híd felújítása, ám az északi M0-s átkelő megépültéig ez szóba sem kerülhet, mert a híd kisesése miatt összeomolhatna a főváros közlekedése. A Lágymányosi híd kivételével az elvégzendő felújítások jelenlegi áron tizenöt és fél milliárd forintba kerülnének. Erre egyelőre Budapestnek nincs fedezete.

Az Árpád hídon már 2006-ban indokolt lenne a pályatest alatti szerkezetek ismételt, teljes korrózióvédelme, beleértve a szükséges cseréket, köztük a dilatációs szerkezetekét is - mondta a lapnak Konyáry Zsófia, a fővárosi önkormányzat út-, híd- és műtárgyalosztályának vezetője. Az Árpád híd vágányzónája már most annyira megsüllyedt, hogy az ide folyó esővíz és más nedvesség jelentős rozsdásodást okoz a pályatest alatti részeken. Mai áron 2,5 milliárd forint a munkálatok becsült összege, nem tudni azonban, mikor különít el erre pénzt a főváros.

Sürgősebb lenne a Margit híd nagyfelújítása, amely utoljára 1978-ban történt meg. A szakemberek szeretnék visszaadni az átkelő műemlék jellegét, ami speciális megoldásokat igényel, csakúgy, mint a szigeti lejáró és a híd forgalmi rendjének átalakítása. (Az elképzelések szerint önálló buszsávok lennének.) Az első rekonstrukciós tervek már 1999-ben kész voltak, jelenlegi árakon a beruházás költsége öt és fél milliárd forint lenne. A legrosszabb állapotban az úgynevezett 6-os mező van, ez a budai oldal utolsó pillérközi szakasza, ahol a vasbeton acélszerkezete állandóan korrodálódik, az elhasználódott acélhuzalokról pedig lemállik a beton - írja a Népszabadság.

Régen esett át nagyfelújításon a Lánc- és az Erzsébet, valamint a Szabadság híd is, utóbbi több mint huszonkét éve. Ugyan az alsó szerkezet korrózióvédelme három éve megtörtént, tönkrement azonban a vasbeton pályaszerkezet, amelynek felújításához 2005-2006-ig mindenképp hozzá kell kezdeni.

Az Erzsébet híd az 1971-1972. évi felújítás óta szintén alaposan megérett az alsó szerkezet korrózióvédelmére, a dilatációs cserékre, erre már elkülönítettek 1,3 milliárd forintot, de a közbeszerzési kudarcok miatt még nem kezdődhetett el a rekonstrukció. Konyáry Zsófia szerint az Erzsébet híd további négyszáz-ötszázmillió forint árán megfiatalodhatna.

A 150 éves Lánchíd legutóbbi nagyfelújítása 1978-ban történt. Az idén negyedmilliárd forintért elvégezték a lánckamrák korrózióvédelmét. A pályaszerkezet és az alsó rész korrózióvédelme 2007-nél tovább aligha halogatható, ez jelenlegi áron 2,2 milliárd forintba kerülne.

A Petőfi hídon négy éve újították fel a pályatestet és a járdákat, de nagyrekonstrukció ott is több mint húsz éve volt. A szakember szerint legkésőbb 2010-ig el kellene végezni az alsó szerkezet korrózióvédelmét a szükséges szerkezeti elemek cseréjével együtt, amit a, jelenlegi becsült áron 1,8 milliárd forintot kóstálna.

A Kvassay és a Gubacsi híd felújítása már megtörtént, problémát okoz viszont északon, a hajógyári szigetre, a Mozaik utcánál bevezető K-híd, amelyet nem is lenne érdemes felújítani, ám új építése másfélmilliárdos költségével valószínűleg utolsó helyre kerülne a hídfelújítások sorában - írja a Népszabadság.