Millió tonnányi ipari hulladék országszerte

Vágólapra másolva!
Örökre nyakunkon maradhatnak az ipari hulladékok, ha nem aknázzuk ki az útépítésekben rejlő lehetőségeket - mondta a Magyar Hírlapnak Erős György miniszteri biztos. Országszerte hegyekben áll az ipari hulladék, melynek egy részét a gyorsforgalmi utak építésekor felhasználhatnák.
Vágólapra másolva!

Több tízmillió tonna útalapként jól felhasználható kohósalak, bányameddő hever szanaszét az országban. Nálunk gazdagabb országokban régóta kötelező a felhasználásuk, de a magyar gyakorlat egészen más. Tucatszámra nyílnak az épülő autópályák mentén a kavics-, homok- és agyagbányák ott is, ahol karnyújtásnyira tornyosulnak a beépíthető salakanyagok, melyeket felhasználhatnának az építkezéshez.

A most kezdődő nagy sztrádaépítési program az utolsó lehetőség az ipari hulladékok hasznosítására. Ezzel megszabadulhatnánk a környezeti kockázatot jelentő salakhegyektől és megspórolhatnánk a rekultiválásukhoz szükséges milliárdokat is. "Az utolsó pillanatban járunk, azonnal cselekedni kell" - mondta Erős György, aki miniszteri biztosként évek óta irányítja a mecseki uránbányászat rekultivációs munkáit.

A hulladékhasznosításhoz változtatni kellene a hatályos jogszabályokon, az útépítésnél már a tervezéskor elő kellene írni, hogy az adott térségben ipari kőzet áll rendelkezésre, tilos felhasználni természetes kőzetet - mondta Horvölgyi Lajos, a Nemzeti Autópálya Rt. igazgatója.