Fizetni kellene a belvárosi autózásért

Vágólapra másolva!
Néhány év múlva elképzelhető, hogy itthon is bevezetik a Londonban már működő rendszert, így csak pénzért lehetne behajtani autóval Budapest belvárosába, a Kiskörút és a Duna közötti városrészbe. Szálka Miklós fővárosi fideszes politikus szerint ha megvalósul az angol példa, sokkal gyorsabb lenne a most még zsúfolt belvárosban is a tömegközlekedés.
Vágólapra másolva!

Jelenleg még nem, de tíz éven belül a londonihoz hasonlóan, fizetés ellenében lehet majd Budapesten behajtani a belső városrészekbe autóval - nyilatkozta hétfőn a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke. Szálka Miklós elmondta, hogy a főpolgármester képviseletében részt vett azon a londoni konferencián, amelyen a brit főváros belső, 25 négyzetkilométeres részén hat hónapja működő fizetőövezet tapasztalatait tekintették át.

A fideszes politikus kifejtette, hogy Londonban az emberek elégedettek a munkáspárti polgármester választási ígéretének betartásával, a tömegközlekedés minőségének javulásával, a zsúfoltság csökkenésével. Ezt jelzi, hogy a személygépkocsi-forgalom 30 százalékkal csökkent, a tömegközlekedés 20 százalékkal gyorsabb lett, és ugyancsak harmadával nőtt a motorkerékpárral közlekedők száma. A fizetőövezetbe ugyanis a taxikon és buszokon kívül csak motorkerékpárral lehet ingyen behajtani.

"A mind több pénzt hajszoló, a bírságra koncentráló abszurd budapesti gyakorlattól" eltér a pótdíjazás rendszere is - mondta Szálka Miklós. Ismertette, hogy Londonban este tíz óráig büntetés nélkül, az eredeti ötfontos díjat lehet befizetni a számtalan erre kijelölt helyen, például a benzinkutaknál és a boltokban. Éjfélig befizetve az összeg 10 fontra, tizennégy napon belül 80 fontra, harminc napon belül pedig 140 fontra nő. Ennél későbbi fizetés esetén - szemben a politikus szerint nonszensz budapesti gyakorlattal - nem növekszik tovább a büntetés összege. Az övezetbe történő behajtás minden lehetséges helyén kamerák működnek. Azt az autót pedig két nap után elszállítják, amelyet a reggeltől estig fizető jellegű térségben hagytak. A politikus szerint a hatékonyság a jó szervezettségnek köszönhető, amelynek része a rendőrséggel való szoros kapcsolat is.

Szálka Miklós úgy véli, ma még nincs szükség ilyen fizetőjellegű övezetre. Elegendő lenne, ha a buszok sávját biztosítanák a tömegközlekedésnek, vagy ha a csomópontokba való jogszerűtlen behajtást megakadályoznák, büntetnék. Előbb-utóbb azonban a Kiskörút és a Duna által határolt területen indokolt lehet a behajtásért való díjfizetés.