Motorhiba okozhatta a honvédségi repülőbalesetet

Vágólapra másolva!
Az eddigi vizsgálatok szerint a motor leállása miatt történt a múlt heti honvédségi repülőbaleset, amelyben két pilóta életét vesztette. A gép sérülései ugyanis arra utalnak, hogy a JAK-52-es sokat vesztett a sebességéből, mielőtt a földnek ütközött.
Vágólapra másolva!

Az elsődleges vizsgálatok szerint nagy a valószínűsége annak, hogy a motor leállása okozta a JAK-52-es honvédségi gyakorlógép múlt hét csütörtöki balesetét, amelyben a két pilóta életét vesztette - közölte hétfőn a Honvédelmi Minisztérium kommunikációs főigazgató-helyettese.

Bocskai István elmondta: "A helyszínen tartott vizsgálat megállapításai szerint a balesetet valószínűsíthetően egy, a repülés közben történt váratlan esemény, vélhetően üzemzavar okozta, amely gyors cselekvést és döntést igényelt a repülőgép pilótáitól". Hozzátette: a pilóták feltehetően észlelték a hibát, és kényszerleszállásra készültek.

Bocskai szerint valószínűleg az történt, hogy a repülőgép a műszaki hiba észlelését követő légi manőver után elvesztette a sebességét, majd földnek csapódott. A sérülések ugyanis azt igazolják, hogy a repülőgép viszonylag kis sebességgel, úgynevezett átesési helyzetben ütközött a földnek. Az ütközést követően a repülőgép a földön kigyulladt és gyakorlatilag a törzs középső része megsemmisült.

A főigazgató-helyettes szerint a baleset vizsgálatát megnehezíti, hogy a JAK-52-es repülőgépen nincs sem fedélzeti adat-, sem pedig hangrögzítő berendezés, így a vizsgálóbizottság csak a helyszínen megmaradt alkatrészroncsokból, valamint a sérülések mértékéből tud következtetéseket levonni.

Bocskai István elmondása szerint a továbbiakban egyebek között a motor leállásának okát, valamint a repülőgép műszaki állapotát vizsgálják. Hozzátette, hogy a balesetet vizsgáló bizottság várhatóan 30 napon belül végleges jelentést készít.

A JAK-52-es a Jász-Nagykun-Szolnok megyei Tiszagyenda közelében zuhant le csütörtökön, a kétfős személyzet életét vesztette. A két tapasztalt, első osztályú pilóta útvonalrepülésre indult a szolnoki repülőtérről.

Az egyik pilóta Lanecker József ezredes, a vezérkar hadműveleti csoportfőnökségén, Szász Gábor őrnagy pedig a JAK-52-es kiképző repülőszázad kiképző tisztjeként dolgozott. Lanecker József L-39-es és MiG-21-es repülőgépeken több mint 1800 órát, míg Szász Gábor JAK-52-esen több mint 900 órát repült.