Egy híd miatt jelentősen drágulhat a fővárosban az ivóvíz

Veszélybe kerülhet Budapest ivóvízellátása - állítja a Fővárosi Vízművek. A cég szerint csak drasztikus, 60 százalékos áremeléssel lehetne megoldani a fővárosiak vízellátását, ha megépül a Szentendre és Szigetmonostor közötti kishíd. Az átkelőre a két település szerint ígéretet kaptak korábban: ha hozzájárulnak ahhoz, hogy a Szentendrei-sziget déli részén megépül az M0-s hídja, megépítik a kishidat is. A vízművek szerint kétezer, a környéken élő ember érdeke áll szemben kétmillió budapestiével. A két település szerint viszont eltúlzott a vízművek félelme, ráadásul korábban nem kifogásolták a híd tervét, így az környezetvédelmi engedélyt is kapott.

A Fővárosi Vízművek szerint veszélybe kerülhet Budapest és a fővárosi agglomeráció ivóvízellátása, ha megépül a Szentendre és Szigetmonostor közötti híd. Az építkezés miatt a vízművek által végzett hatástanulmány szerint szennyeződne a kutak egy része. A híd megépítése után nem lehetne a szigeten található mintegy 650 kútból 240-nek a vizét tisztítás nélkül használni. Jelenleg Budapest ivóvizének háromnegyedét biztosítják ezek a kutak.

A várható szennyeződés miatt legalább egy víztisztítótelepet is kellene építeni, aminek költsége több milliárd forint lehet. Így azonban 60 százalékkal többe kerülne a fővárosiaknak a víz. Ha viszont nem épül meg a kishíd, az M0-s északi hídja sem épülhet meg. A két település ugyanis a kishidat kéri az engedélyezésért cserébe, Szentendre és Szigetmonosotor hozzájárulása nélkül viszont nem kaphat építési engedélyt az M0-s.

Péterffy Gábor, a Fővárosi Vízművek szóvivője szerint alapvetően Szentendre érdeke a híd, mert így a városon átvezető 11-es főút forgalmát rávezethetik a Szentendrei-szigetre. Ezzel a megoldással csökkenthetnék a városon átmenő forgalmat, de a Szentendrei-szigeten található kutak nagy részét már nem lehetne használni tisztítás nélkül. A vízművek szerint azért sem indokolt egy újabb híd megépítése, mert Tahitótfaluból vezet egy híd a szigetre, így Szigetmonostor megközelíthető, ráadásul a tervezett újabb átkelő ugyanakkora távolságra található a falutól, mint a már meglévő.

Ráadásul a vízművek szerint jogszabályok sem engedik meg az építkezést, többek között  a 123/1997. számú "A vízbázisok, a távlati vízbázisok, valamint az ivóvízellátást szolgáló vízi-létesítmények védelméről" szóló kormányrendelet. E szerint ugyanis a vízbázisok belső és külső védőterületén új út létesítése tilos, a híd és az erről levezető utak éppen a vízművek védőterületein át épülnének.

Radványi G. Levente, Szentendre alpolgármestere szerint nem azért kellene a kishíd, hogy a város forgalmát átvezessék a szigetre, hanem azért, hogy a tűzoltók, mentők, rendőrök és az ott lakók sokkal gyorsabban közelíthetik meg Budapest felől Szigetmonostort és Pócsmegyert. Az alpolgármester azért sem érti a vízműveket, mert szerinte még nem készült alapos hatósági vizsgálat a tervezett hídról és a kutakról, nem mérték fel, pontosan milyen károkat okozhat az építkezés, és ezt hogyan és mennyi pénzből lehetne kivédeni, orvosolni.

Szerinte előbb ezt kellene megvizsgálni és nem eleve elutasítani az átkelő tervét. Az önkormányzat több tervet is elküldött korábban véleményezésre a Fővárosi Vízműveknek, ahonnét csak annyi válasz érkezett, hogy nem támogatják egyiket sem - mondta az alpolgármester. Radványi elismerte, hogy vannak kockázatai a beruházásnak, de szerinte ezeket még nem mérték fel pontosan.

A vízművek azzal érvel, hogy az ügyben 2 millió budapesti érdeke, hogy ne legyen kishíd, 2 ezer környékbelié, hogy legyen. Az alpolgármester viszont úgy vélte, mindez megfordítva igaz, nem lehet ellehetetleníteni a kishídra váró 2 ezer embert. Szerinte zsarolás azzal fenyegetőzni, hogy 60 százalékkal emelik a vízdíjat. Meg kellene inkább vizsgálni, hogy mennyibe kerül néhány kutat áthelyezni, hogy mindez megéri-e. Ha túl sokba kerül mindez, akkor a kishíd helyett máshogy kell kárpótolni a szigeten élőket - vélte Radványi. Szerinte ha irreálisan sokba kerülne a kishíd, végső esetben azt is elfogadnák, ha például egy mentőállomás épülne a szigetre.

Szilágyi Lajos, Szigetmonostor polgármestere szerint csak azt kérik most, hogy tartsák be az M0-s északi részének építésekor a korábbi ígéreteket és a beruházás környezetvédelmi engedélyében is szereplő kíshíd épüljön meg. Különben a település nem járul hozzá az M0-s híd megépítéséhez - mondta.

A település első embere azért nem érti, hogy miért kifogásolja a vízművek most a kishidat, mert korábban, 1997-ben írásban is hozzájárult szerinte a Fővárosi Vízművek a tervekhez, 1999-ben pedig környezetvédelmi engedélyt is kiadtak az M0-s építésére, a tervekben már akkor szerepelt a kishíd is. Már abba is beleegyezne Szigetmonostor, hogy ne az M0-s híddal egy időben, hanem évekkel később, 2010-ig készüljön el az átkelő - mondta Szilágyi. Szerinte a vízműveknél csak kifogásokat keresnek, nem arról beszélnek, hogy hogyan lehet megvalósítani az átkelőt, hanem arról, hogy miért nem lehet.

Közölte azt is, hogy szerinte nem 240, mindössze 3-4 kút kerülne veszélybe az építkezés miatt, mert a vízbázis felett több méterrel vezetne a tervezett híd. Ha pedig árat emel a vízművek, azt nem kellene a kishídra és a két településre fogni, mert a polgármester szerint az uniós csatlakozás miatt mindenképpen jelentős drágításra lehet számítani. Hozzátette, hogy a tahitótfalui híd is vízbázis közelében épült, és a 11-es főút közvetlen közelében is több kút található, mégis működnek ezek a kutak.