Szétrepesztik a kamionok a házakat

Vágólapra másolva!
Repedeznek egy XVIII. kerületi utcában a lakóházak. A Felsőcsatári út egyik épületét beton támfallal kellett megerősíteni, egy másik házon pedig akkora repedések jelentek meg az utóbbi időben, hogy a homlokzatot borító borostyán benőtt a szobába és átütötte a falon lógó festményt. Az utcabeliek szerint az elmúlt három évben megnövekedett kamionforgalom teszi tönkre a házaikat: a szűk, kátyúkkal teli utcán nagy sebességgel robognak a teherjárművek, a házak beleremegnek, amikor elhúz mellettük egy-egy teherautó.
Vágólapra másolva!
Fotó: Bandere
Beton támfal tartja össze az egyik házat

Az utóbbi években elkezdtek repedezni a XVIII. kerületi Felsőcsatári úti lakóházak. A jelenség oka nagy valószínűséggel az lehet, hogy a szűk, kátyúkkal teli utcában folyamatossá vált a kamion és teherautó forgalom. Ráadásul az enyhén lejtős utcában sok jármű a megengedettnél nagyobb sebességgel robog végig, főként éjszaka. A kamionok dübörgése miatt pedig az utcában minden harmadik-negyedik házon repedések láthatók. Egy épületet már beton támfallal kellett megerősíteni nemrég. Egy másik házban pedig olyan vastag rés keletkezett a falon, hogy a ház külső falán futó borostyán bekúszott a szobába és átütötte a falon lógó festményt.

A lakók arról panaszkodtak, hogy nem csak hétköznap munkaidőben, de éjjel és hétvégén is dübörögnek a pótkocsis teherautók és kamionok az utcában. Kickinger Antalné azt mondja, amikor elmegy háza előtt egy-egy teherautó, belerezegnek az ablaküvegek, mozogni kezd a csillár. Többször előfordult, hogy a mennyezetről potyogott a vakolat - mondta. Több utcabeli panaszkodott arról, hogy nemrég újították fel a házukat, de hiába festették ki kívül-belül az épületet, már megint jól láthatóan repedezik a fal.

Az utcabeliek egybehangzóan állították, hogy a repedések azután jelentek meg, hogy az utcában - mintegy három éve - ugrásszerűen megnőtt a kamionok és teherautók forgalma. A közelben ugyanis néhány éve épült logisztikai központ és ipari park is, ahová a teherjárműveknek a Felsőcsatári úton át vezet a legrövidebb út.

Fotó: Bandere
Nemrég tatarozták a házat, de megint repedezik

Dömötör István önkormányzati képviselő, a településfejlesztési bizottság alelnöke azt mondta, sokan megkeresték már a problémával. Szerinte az lett volna a megoldás, ha átvezetnék a teherforgalmat a Felsőcsatári úttal párhuzamos Újhegyi útra, ami szélesebb, és sokkal kevesebb rajta a lakóház. A probléma csak az, hogy az Újhegyi út már a X. kerülethez tartozik, a kőbányai önkormányzat pedig korábban következetesen elhárította a forgalom átvezetésének ötletét.

Fábián Rudolf, a környék önkormányzati képviselője, a kerületi településfejlesztési bizottság MSZP-s elnöke az utcában lakókat egy írásos nyilatkozatban tájékoztatta álláspontjáról. E szerint az önkormányzat szorgalmazza a fővárosi önkormányzatnál egy külső kerületi körút és egy ipari feltáró út megépítését. Emellett a településfejlesztési bizottság felkérte a polgármestert, hogy terveztesse meg a környéken a 3,5 tonnás súlyhatár bevezetését. Fábián azt is ígéri a lakóknak, hogy hamarosan csatornázzák az utcát, ezután pedig felújítják az útburkolatot, ez is csökkenti majd a kamoinok keltette rázkódást.

Fotó: Bandere
Folyamatosan jöttek a kamionok

Az utcabeliek többsége azonban ígérgetésnek tartja az útfelújítást, állították, hogy ezzel már 7-8 éve kecsegtetik őket, de sohasem történt semmi. Ezért "egy utolsó utáni békés próbálkozásként" lakossági fórumon akarnak megoldást találni problémájukra. Kérdéses azonban, hogy a szerda estére tervezett tanácskozás hozhat-e fordulatot ügyükben, Fábián ugyanis már közölte, hogy nem jelenik meg a fórumon.

Az utcabeliek azt mondták, amennyiben nem történik továbbra sem semmi az utcában, rendszeres forgalomlassító demonstrációkkal kényszerítik ki a jelenlegi helyzet megváltoztatását, a kamionok kitiltását és az útfelújítást. Emellett pereskedésre is készülnek, szerintük a házak értéke jelentősen csökkent a kamionforgalom miatt, ezért kártérítést követelnének az önkormányzattól.