Riasztórendszer épül a veszélyes üzemek körül

Vágólapra másolva!
Az idén elkezdődik annak a riasztórendszernek a kiépítése, amely a 23 magyarországi különösen veszélyesnek számító üzem környezetében figyelmeztet az esetleg kiszabaduló veszélyes anyagokra - írj a Népszabadság. Ennek elkészülte uniós követelmény. Az öt-hat év alatt megvalósuló beruházás összköltsége 6-8 milliárd forint.
Vágólapra másolva!

Az uniós csatlakozással a jövőben nem lehet titokban működtetni a veszélyes üzemeket. A sokáig titkolt különösen veszélyes üzemek hollétét a közelmúltban már nyilvánosságra hozták, most azonban veszélyes anyag kiszabadulására figyelmeztető jelzőrendszer kiépítése következik.

Az országban 23 helyen működik ilyen kiemelten veszélyesnek számító létesítmény, ezek környezetében még az idén megkezdődik a megfigyelő- és riasztórendszer kiépítése. Tatár Attila, a BM Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság (BM OKF) vezetője elmondta a Népszabadságnak, hogy többek között öt fővárosi, illetve 14 további településen működő üzemek környezetében telepítenek a paksi atomerőmű térségében működő jelzőrendszerhez hasonlatos eszközöket. Ezek a vállalatok elsősorban mérgező vegyi vagy fokozottan tűz- és robbanásveszélyes anyagokat dolgoznak fel. A riasztórendszer folyamatosan érzékeli a mérgező anyagok koncentrációját, és a határértékek túllépése esetén riasztójelzést ad a katasztrófavédelmi szervek ügyeletén.

A rendszer kiépítésére idén 1,6 milliárd forint jut, az öt-hat év alatt megvalósuló beruházás teljes költsége hat-nyolcmilliárd forintra tehető. A főigazgató szerint lehetséges, hogy a költségek egy részét a cégek fizessék, ehhez azonban jogszabályváltozás szükséges - írja a lap.

Magyarországon összesen 106, olyan üzemet tartanak nyilván amely kockázatot jelent a környezetre. Ezek közül 46 van az úgynevezett felső küszöbértékű kategóriában, vagyis itt viszonylag nagy mennyiségű, vagy különösen mérgező anyagokat használnak. Benzinből ötvenezer tonnányi kell a felső küszöbérték eléréséhez, egyes rákkeltő anyagokból viszont egyetlen kilogramm is elég. A veszélyes üzemeknek biztonsági jelentést vagy elemzést kellett készíteniük az EU normái szerint, ezeket a BM OKF a csatlakozásig jóváhagyta, bár néhány esetben bizonyos műszaki változtatásokat kértek - derül ki a Népszabadság írásából.