Nem érdekelte a trabantosokat az állami segítség

Vágólapra másolva!
A Magyarországon jelenleg futó mintegy 300 ezer kétütemű Trabant és Wartburg tulajdonosai közül a környezetvédelmi tárca kétütemű autók forgalomból kivonására, illetve korszerűsítésére kiírt pályázatára mindössze mintegy 200-an pályáztak. Közülük is csak 77 autós pályázatát regisztrálták eddig. A tenderen csak nyugdíjasok vagy mozgáskorlátozottak indulhattak.
Vágólapra másolva!
Fotó: Fábián Évi
Jövő nyárig kaptak haladékot

Magyarországon jelenleg - becslések szerint - mintegy 200 ezer kétütemű Trabant és mintegy 100 ezer kétütemű Wartburg pöfög az utakon. A kétütemű autókra - azon járművek esetében, amelyeknek 2004. július 1. előtt keletkezett a tulajdonjoga-, katalizátor felszerelésre, vagy az autó forgalomból kivonására 2007-ig szabtak határidőt. A jogszabály szerinti szénhidrogén-kibocsátás határértéket 2008. január 1-étől kell betartani. Ha valaki 2004. július 1. után vásárolt kétütemű autót, annak a jogszabály szerinti határértéket 2005. január 1-étől kell tudni tartani. Mozgáskorlátozottak esetében (akik erről hivatalos igazolással rendelkeznek) viszont a korlátozás nem áll fenn.

A Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium korábban pályázatot hirdetett: a kétütemű autók tulajdonosai - de csak a nyugdíjasok és a mozgássérültek - támogatást kérhettek új, korszerűbb autó vásárlásához vagy ahhoz, hogy katalizátort szereljenek a régi járműbe. Idén azonban mindössze 77 pályázat került regisztrálásra a formai ellenőrzés (és hiánypótlás) után. A pályázatok értékelésére és ezt követően a miniszteri döntésre csak a későbbiekben kerül sor. Tavaly 47 autóst támogattak.

Nyergesné M. Andrea, az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főigazgatóság munkatársa az [origo] megkeresésére közölte, hogy a kétütemű autók forgalomból kivonására, illetve korszerűsítésére idén július 15-ig lehetett pályázatokat beadni. Összesen 194, határidőre beérkezett pályázatot kaptak, ebből azonban eddig csak 77-et regisztráltak a formai ellenőrzés (és hiánypótlás) után. A pályázatok értékelésére és ezt követően a miniszteri döntésre csak a későbbiekben kerül sor. A többi kérelmező vagy nem felelt meg a kiírás alapfeltételeinek, vagy hiányos anyagot adott be, vagy egyszerűen csak tájékozódni akart a részletekről. A hiányos pályázatok közül 22 darabot visszaküldtek hiánypótlásra, ezek még nem érkeztek vissza a hivatalba. Mivel a visszaküldési határidő már lejárt a legtöbb esetben, nagyon kevés újabb, érvényes pályázatra van esély.

Az eddig regisztrált 77 pályázó közül 39-en kértek állami támogatást katalizátor felszereléséhez, kétütemű autójuk forgalomból kivonásához 37-en igényeltek segítséget, új autó vásárlásához kamattámogatást pedig mindössze 1 pályázó kért. Nyergesné M. Andrea szerint 2003-ban is lehetett hasonló témában pályázni, akkor 47 pályázat részesült támogatásban, összesen 1 millió 794 ezer forint értékben.

A támogatásra mozgáskorlátozott, illetve nyugdíjas Trabant-tulajdonosok pályázhattak. A 200 ezer forint vissza nem térítendő pénztámogatást vagy 400 ezer forint kölcsön utáni kamattámogatás azoknak a mozgássérülteknek járhat, akik vállalják, hogy kivonják a forgalomból kétütemű autójukat és helyette 10 évesnél fiatalabb, négyütemű, katalizátoros autót vásárolnak. Emellett azok a nyugdíjas trabantosok, akik mindenképpen ragaszkodnak járművükhöz, katalizátor felszereléséhez kérhettek 20 ezer forintot.