Sokba kerülhet megszabadulni a roncsautóktól

Vágólapra másolva!
Szeptember közepén tárgyalja a kormány a roncsautó rendeletet, amelynek értelmében az autógyártók kötelesek lesznek átvenni és újrahasznosítani a leselejtezett tragacsokat. A gyártóknak csak a 2002 után forgalomba hozott autóknál kell garantálni az ingyenes visszavételt, a régebbi évjáratoknál a tulajdonost terheli majd az újrahasznosítás költsége. Még nagyobb problémát jelentenek majd a volt szocialista országok által gyártott kocsik: a gyártó cég ugyanis sok esetben már nem létezik, így nem lesz, aki visszavegye és újrahasznosítsa a Trabantokat és a Wartburgokat.
Vágólapra másolva!
Forrás: MTI
Forrás: MTI

Két héten belül a kormány elé kerül a leselejtezett autók sorsát rendezni kívánó roncsautó rendelet, ennek ellenére továbbra sem lehet tudni, hogy a kiszuperált autók bontási költségeit kinek is kell majd állnia - értesült az [origo].

A tervezet értelmében a gépjárműgyártók és importőrök kötelesek az általuk gyártott autókat visszavenni, és gondoskodni az újrahasznosításáról. A probléma azonban az, hogy a tervezet szerint a gyártóknak csak 2002 után forgalomba hozott autóknál kell garantálni az ingyenes visszavételt, a korábbi évjáratoknál a tulajdonosnak kell állnia a bontási költséget, ami elérheti a 30 ezer forintot is. Fizetni pedig úgy tűnik, mindenképpen kell, a tervezet ugyanis kimondja: a tulajdonos csak az autóbontók által kiadott igazolással szabadulhat meg az autóhoz kötődő kötelezettségektől, többek között a súlyadótól és a biztosítástól.

A fizetési kötelezettségnek némileg ellentmond az Európai Unió egy korábbi direktívája, mely szerint a költségeket nem lehet a tulajdonosra testálni. Azt, hogy az ellentmondást, miképp oldja fel a zöld tárca, egyelőre nem lehet tudni. A jogszabály szerint csak 2007-től lenne ingyenes az átvétel, függetlenül az autó életkorától.

"Ha a tulajdonosra hárul a bontási költség, óriási felháborodást vált ki. Elképzelhető az is, hogy sokan a kötelezettség alól úgy próbálnak kibújni, hogy egyszerűen az erdőszélén hagyják a roncsot, majd pedig bejelentik, hogy ellopták az autójukat." - magyarázta az [origo]-nak a Gépjárműbontók Országos Egyesületének elnöke. Dobó József szerint még nagyobb problémát jelentenek a volt szocialista országokban gyártott autók. A Ladákat, Daciákat gyártó cégek ugyanis nem az uniós tagállamokban találhatók. A Trabantot gyártó cég pedig már nem is létezik, így kérdéses, hogy ezeket kik veszik majd vissza.

A gépjárműgyártóknak a begyűjtéshez ki kell építeniük a kiselejtezett járművek visszavételi rendszerét: a jogszabály szerint az átvevőhelyeket úgy kell kiépíteni, hogy bármely autótulajdonos 50 kilométeres körzeten belül leadhassa a maga roncsautóját. A rendelet az országos hálózat kiépítésén túl az újrahasznosítási arányokat is előírja majd: 2006-tól az autók anyagának 85 százalékát, 2015-től pedig 95 százalékát kell újrahasznosítani. A legnagyobb kihívást nem a fém alkatrészek, hanem a gumi, a műanyag és üveg újrahasznosítása jelenti majd.

Mindezt a gyártók valószínűleg különböző koordináló szervezetek segítségével oldják meg. A piacon egyelőre három szereplő van: a Car-Rec Kht., a francia tulajdonú Ereco Rt. és a Laocker Kht. Az autógyártók valószínűleg velük kötnek majd szerződést, illetve rájuk bízzák a bontást.

"A Car-Rec országos hálózata folyamatosan bővül, jelenleg körülbelül 40 telephellyel rendelkezünk az országban. Szándéknyilatkozatot egyelőre nyolc nagy gyártóval és importőrrel írtunk alá" - közölte lapunkkal Szép Krisztina, a Car-Rec környezetvédelmi felelőse.

A rendelet életbelépésével az új autók ára valószínűleg nem drágul, a hasznosítók ugyanis egyelőre a jó vashulladék árak miatt úgy tervezik, hogy gyártóktól ingyen veszik majd át a kiselejtezett gépeket. A roncsok száma pedig évről évre nő Magyarországon: amíg tavaly 130 ezer volt a kiszuperált autók száma, 2008-ra a kétüteműk kivonása miatt elérheti a 200-230 ezret is.