Hazaszeretet jut a netet követelő diákoknak

Vágólapra másolva!
A történelemtanárok hazaszeretetre nevelik a diákokat, a rajztanárok nem eléggé felkészültek a modern vizuális kultúrából, és általában elmondható, hogy a tanárok alig használják a számítógépet és az internetet a tanításhoz. A szülők és a diákok ugyanakkor az informatikát és az angol nyelvet tartják legfontosabb tantárgynak, a fizika pedig szinte senkit nem érdekel - derül ki a Közoktatási Intézet felméréséből, mely középiskolai tanárok megkérdezése alapján készült.
Vágólapra másolva!

Kétszáz iskola bevonásával készült az a felmérés, melyből kiderül, hogy milyen problémákkal küzdenek a tanárok, hogyan látják tantárgyuk tanításának helyzetét, megítélésük szerint az egyes tantárgyakat mennyire tartják fontosnak a szülők és diákok. Az Országos Közoktatási Intézet arra is kereste a választ, hogy a tanárok szerint milyen változtatásokra lenne szükség az oktatás színvonalának javításához. A felmérés 2003 őszén kezdődött, nemrég publikálták a kutatás eredményeit. A tanárok úgy látják, hogy a tantárgyak közül a szülők az angol nyelvet tartják a legfontosabbnak, ezt követi a német nyelv és az informatika. Utánuk következik a matematika, a magyar és a történelem A gyerekeknek az informatika a legfontosabb tantárgy, ezt az angol, a történelem és a matematika követi.

A diákok nem tartják fontosnak a matekot

A matematikát a szülők viszonylag fontosnak, a gyerekek viszont csak közepesen fontosnak tartják. A tanárok szerint az általános iskolában még nagyobb jelentőséget tulajdonítanak ennek a tantárgynak, középiskolában már ez kevésbé jellemző.

A tanárok úgy látják, hogy a követelményekhez képest kevés a tananyag feldolgozására fordítható idő és a tanulók hiányos előképzettsége is akadályozza az eredményességet. Majdnem az összes válaszadó tanár megjelölt olyan témát, amit elhagyna a tananyagból, ugyanakkor vannak olyan témák is, melyekben úgy látják, hogy bővíteni kellene a tananyagot.

Hazaszeretetre nevelnek a történelemtanárok

A történelemtanárok céljai között első helyen jelenleg a hazaszeretetre nevelés szerepel, míg 1995-ben még legtöbben az alapműveltség elsajátítását nevezték meg. Az általános iskolákban és a középfokú oktatási intézményekben is első helyre került és kiemelkedő céllá vált a hazaszeretetre nevelés mellett a magyarságtudat fejlesztése. Az általános iskolákban ezekhez a kiemelt értékekhez közel szerepel a másság elfogadására nevelés és az általános társadalmi értékek közvetítése is, míg a középiskolai tanárok értékrangsorában ezek állnak a sor legvégén, csak egyetlen értéket, a lojalitást utasítva maguk mögé. A magyarságtudat fejlesztése település szerint különböző értéket kapott: a főváros jóval kevésbé tartja fontosnak, mint a többi településtípus

A középiskolai történelemtanítás általában jóval kevesebb eszközzel dolgozik, a CD-ROM kivételével kevésbé használja a rendelkezésére álló eszközöket, mint az általános iskola. Hasonló a helyzet a beszélgetés és a vita eszközével is, melyek azonban nagyon fontosak lennének középiskolában, mégsem jut rájuk elég idő.

A középiskolai történelemtanárok tankönyvi választékkal kapcsolatos véleménye megegyezik az általános iskolában gyűjtött adatainkkal, alapvetően megfelelőnek tartják a választékot.

Fontos és népszerű az informatika

Már az általános iskolai felmérésből is az derült ki, hogy az informatikát a szülők és a gyerekek is fontosnak tartják, a gyerekek szeretik is. A kérdőív válaszai szerint a középiskolás diákok 60 százaléka fontosnak, sőt nagyon fontosnak tartja a tantárgyat. A tanárok szerint a szülőknek közel 70 százaléka fontosnak tartja ezt a tantárgyat. A diákok közül nagyjából minden másodiknak van otthon gépe.

Az iskolai honlapokkal az általános iskolák gyengén állnak: csak 22 százalékuknak van weboldala. A középiskolák 84 százalékának van már viszont honlapja. Elsősorban a gimnáziumok és a szakközépiskolák érzik annak a jelentőségét, hogy honlappal rendelkezzenek.