Drágíthatja a taxizást a fix ár

Vágólapra másolva!
Az autó állapotától, méretétől, a rendelés módjától függetlenül azonos kilométerenkénti árat kell fizetni a jövőben a taxizásért. A fix árat az önkormányzatok szabhatják meg a hétfőn elfogadott törvénymódosítás szerint. Az [origo] által megkérdezett taxisok szerint a fix ár bevezetése drágítani fogja a taxizást. A taxisokat képviselő szövetség nem ért egyet a fix árral, inkább egy középár bevezetését tartanák jónak, amitől - például az autó árától függően - felfelé és lefelé is el lehetne térni egy bizonyos mértékig.
Vágólapra másolva!
Fotó: Fábián Évi
Fotó: Fábián Évi

Fix kilométerdíjat határozhatnak meg a jövőben az önkormányzatok a taxisoknak, ami azt jelenti, hogy az autó állapotától, méretétől, árától függetlenül azonos összegért kell szállítaniuk az utasokat. Az önkormányzatok eddig maximum díjat szabhattak meg, a taxistársaságok árai azonban általában nem közelítik meg ezt a maximum kilométerdíjat.

A fix ár bevezetésének terve nem új elképzelés, a nyolcvanas évek vége óta időnként újra és újra felvetődik. Legutóbb az MSZP-s Tóth József és az SZDSZ-es Bőhm András nyújtott be ezirányú törvénymódosító javaslatot, melyet hétfőn délután megszavazott a parlament. A beadvány készítői szerint a rögzített ár előnyös lesz a fuvarozóknak és az utasoknak is, csökkennek a taxizással kapcsolatos panaszok. Az elképzelés szerint az önkormányzatoknak a fix ár meghatározása előtt egyeztetniük kell az érintettekkel és az érdekképviseletekkel is.

A fix tarifa bevezetésére várhatóan jövő év elején kerül sor - mondta az [origo]-nak Rusznák Imre, a fővárosi önkormányzat kereskedelmi és turisztikai bizottságának elnöke. Először egy szakértői csapat dolgozza ki fix tarifás rendszert, ezután eshet szó arról, hogy mennyi lesz ez a fix összeg - tette hozzá.

Drágítani fogja a taxizást a fix ár, ezért kevesebb lesz az utas - mondták az [origo] által megkérdezett taxisok, akik úgy tudják, hogy azokban az országokban, ahol a taxisok fix árral dolgoznak, általában egy liter benzin ára körül határozzák meg a kilométerenkénti árat. Egy társaságon kívüli taxis az [origo]-nak elmondta: bízik benne, hogy a jövőben nem telefonon rendel majd mindenki taxit - a társaságok eddigi olcsóbb telefonos tarifái miatt - , hanem az utasok visszaszoknak a drosztokhoz.

A gazdasági minisztérium 2003-ban még nem támogatta a fix ár bevezetését. Akkor a fővárosi önkormányzat bizottsága kérte a gazdasági minisztertől, hogy törvénymódosítással tegye lehetővé a főváros számára a fix díj bevezetését. Azzal érvelt, hogy a taxis szolgáltatók egy része alacsonyabb árakat hirdet meg, mint az utastól valójában elkért díj, ezzel becsapja az utasokat és rontja a szakma presztízsét, és adózási kötelezettségeinek sem tesz teljesen eleget. A minisztériumtól akkor azonban elutasító válasz érkezett, arra hivatkoztak, hogy mivel az autók sem egységesek, nem tartják megvalósíthatónak a fix ár bevezetését, valamint arra is utaltak, hogy a meghatározott ár nem tenné követhetővé az üzemanyagár-változásokat.