Vágólapra másolva!
Speciális mérőberendezéssel felszerelt svéd fejlesztésű bérelt géppel mérik fel az idén is az ország közúthálózatát. Várhatóan jövőre sem lesz elegendő pénz az elöregedett burkolatok felújítására.
Vágólapra másolva!

Idén is bérelt svéd mérőberendezéssel méri fel az Állami Közúti Műszaki és Információs (ÁKMI) Kht. az utak állapotát. A svéd cég minden egyes megvizsgált kilométerért tízezer forintot kap, a jármű évente átlagosan kilencezer kilométert tesz meg Magyarországon - írja a Népszabadság. A lézeres berendezéssel már elkezdték a vizsgálatot.

Az eddig rendelkezésre álló adatok szerint a gyorsforgalmi utak nélkül összesen harmincezer kilométernyi fő- és mellékutak a fele rossz állapotú. Mindössze 1210 kilométernyi szakasz kapott jó minősítést, 1727-et megfelelőnek, 8115-öt tűrhetőnek, 3955-öt nem megfelelőnek és 15062-öt rossznak ítéltek. Szakemberek szerint már a tűrhető minősítést kapott utak is folyamatosan rázzák az autót. Különösen rossz helyzetben van Vas megye, ahol csupán 13 kilométernyi szakaszt tartanak jó állapotúnak. A Zala megyei utakon közlekedőknek is jobb lenne terepjáróval hajtaniuk: az utak hetven százaléka rossz minősítésű.

Ercsey Gábor, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (UKIG) főosztályvezetője szerint valószínűleg az elkövetkező években sem változik a helyzet: jövőre a tervek szerint összesen 76,3 milliárd forint jut majd a fő- és mellékutak fenntartására, felújítására és új szakaszok építésére, s ez nem elegendő. Ecsey Gábor megjegyezte: a helyzeten javít, hogy ezt az összeget az uniós pályázatok révén növelhetik, jelenleg például Kelet-Magyarországon a 3-as és a 35-ös út egy részét újíthatják fel uniós támogatással - írja a Népszabadság.