A drogtól félnek, az operát pedig utálják a fiatalok

2005.04.28. 17:21

A felmérés készítői kiszámolták, hogy a fiatalok családjában átlagosan 344 könyv van. Négy százalékuk azonban azt vallotta, hogy egyetlen könyv sincs az otthonában. A nők sokkal több könyvvel büszkélkedhetnek, mint a férfiak: nekik átlagosan 105, míg a férfiaknak 78 saját könyvük van. Az újságok közül elsősorban a bulvárlapokat olvassák a fiatalok, az országos terjesztésű politikai napilapokat többnyire a Budapesten élők olvassák el. A legnépszerűbb a Népszabadság (12 százalék), míg 5 százalék a Magyar Nemzetet olvassa.

Hatalmas különbségek mutatkoznak a vidéki és fővárosi fiatalok között a kultúrafogyasztás terén. A különbség a 2000-es felmérés óta tovább nőtt. A budapestiek viszonylag gyakran járnak színházba, hangversenyre, könyvtárba, múzeumba, moziba, míg a vidékiek - lehetőségeikhez mérten - inkább a művelődési házakat, helyi diszkókat, bálokat részesítik előnyben.

A megkérdezettek több mint hetven százaléka még soha nem volt art moziban, operában, komolyzenei koncerten, akik pedig már voltak, többnyire egyéni ötletből mentek el, nem közösséggel. A felmérés készítői szerint "szinte eltűnt az igényes társas cselekvés iránti vágy" a fiatalokból. A fiatalok csaknem 90 százaléka még nem volt operában, több mint 30 százalékuk pedig könyvesboltban. A mostani tizenévesek negyede nem volt még könyvtárban, a 25-29 évesek körében ez az arány jóval magasabb, meghaladja az 50 százalékot.

100 fiatalból mindössze tíz jár rendszeresen kávéházba, kocsmába, diszkóba. A Sziget és a többi fesztivál csak az értelmiségiek, középosztálybeliek körében népszerű, az alcsonyabb iskolázottságúak, szegényebbek inkább a Budapest Parádét választják. Mindenütt, de leginkább vidéken, kistelepüléseken jellemző a baráti kapcsolatok hiánya. Budapesten a fiatalok 12 százalékának nincsenek barátai, a falusiak 41 százalékának. A barátok hiányát a legtöbben tévénézéssel kompenzálják: a legtöbben hétvégi napokon több mint 200 percet tévéznek. Az arány hétköznapokon is mindenütt 100 perc fölött marad. A leghosszabb ideig a fiatalabb vidékiek ülnek a televízió előtt.

Az elmúlt négy évben drasztikusan nőtt a számítógéphasználók száma: 2000-ben a 15-29 évesek 46 százaléka használt PC-t, 2004-ben pedig már 70 százalékuk. Az otthoni internetkapcsolattal rendelkezők száma négy év alatt 9-ről 24 százalékra nőtt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK