Készületlenül érte az iskolákat az új bizonyítvány

Vágólapra másolva!
Idén először jegy helyett részletes szöveges értékelés kerül az elsős diákok bizonyítványába. Az [origo] által megkérdezett iskolaigazgatók szerint az új rendszer alapvetően jó, mert jobban motiválja a gyerekeket, ugyanakkor több nehézséget is felvet. A szülőket például továbbra is a jegy érdekli majd, mert így jobban el tudják helyezni, hogyan teljesít gyerekük. Ráadásul az oktatási tárca az utolsó pillanatban küldte meg az átálláshoz szükséges eszközöket, amik tele voltak hibával és azt mutatják: az ötlet jó ugyan, de nem gondolták át kellőképpen.
Vágólapra másolva!

"A betűket szabályosan alakítja, kapcsolásuk megfelelő. Nyomtatott szövegről másolva nem ejt hibát. Írásképe rendezett, esztétikus. Füzetvezetése példamutató. Megfigyelései pontosak. Képes megadott szempontú rendszerezésre. Rendkívül nyitott a környezet jelenségei iránt". Ilyen szövegeket találhatnak ezentúl az alsós diákok szülei a bizonyítványokban jegyek helyett.

A közoktatási reform értelmében az idén végzett elsősök kapnak először ilyen szöveges értékelést. Jegyek 4. végén kerülnek először a bizonyítványba. Az idei év még nem jelent komoly változást, mert elsőben eddig sem volt számszerű, csak szöveges értékelés. Mindössze annyi történik, hogy az eddigi példás, megfelelt szöveget hosszabb, de nem a diákoknak, hanem a szülőknek szóló leírás váltja fel.

"Sokat kínlódtunk vele, de megérte" - mondta az [origo]-nak Páricsi Dezsőné, a Váci utcai ének-zene tagozatos általános iskola igazgatója. Szerinte az új - a korábbinál jóval nagyobb alakú - bizonyítványok szépek és rendezettek. A részletes szöveges értékelés Páricsi szerint fontos az első évfolyamokon, mert így a tanár jobban ki tudja fejteni, hogy mi a véleménye a diákról és egy esetlegesen rosszabb, szűkszavú értékelés sem veszi el a gyerekek kedvét a tanulástól. "A szülő így látja pontosan, hogy miben kell fejlődni. Felső előtt kell majd eldönteni, hogy rendelkezik-e a gyerek az önálló tanuláshoz szükséges képességekkel" - foglalta össze az új rendszerről alkotott véleményét.

Páricsi azonban több problémát is megemlített. Az új bizonyítványok több adminisztrációt jelentenek. Így fordulhatott elő, hogy az iskola 52 elsősének jellemzésére a tanárok 4-5 napja ráment. A helyzetet nehezítette az is, hogy Páricsi szerint az Oktatási Minisztérium (OM) késve, mindössze 3 hete küldte meg a bizonyítványokat és a jellemzés elkészítéséhez segítséget nyújtó programot.

Mivel az iskolák nem voltak biztosak benne, hogy az OM-től programot is kapnak a jellemzések elkészítéséhez, a legtöbb helyen rengeteg munkával - a minisztérium által javasolt alapra építve - saját jellemzési rendszert dolgoztak ki. "2004-ben módosítottuk a tantervet a reform miatt és hosszú hónapokat dolgoztunk a saját jellemzési rendszerükön" - mondta Páricsi, hasonlóan az [origo] által megkeresett többi iskolaigazgatóhoz is. A saját értékeléseket végül nagyrészt sutba dobták az iskolák, hogy átvegyék az OM által későn, de végül mégis megküldött rendszert.